היסטוריית הרכבת
התשובות לשאלות ששאלת פורסמו לאורך השנים באלפי ספרים עבי-כרך (לצערי לא בעברית) וניתן מלא בהן אנציקלופדיות שלמות. מרביתן קיימות בצורה מתומצתת באינטרנט באתרים שונים, כל אחד בהתאם למדינה בה נוצר. דוגמה יפה לסקירה מפורטת של הסטורית הרכבות בבריטניה, מולדת הקטר והרכבת המודרנית, ניתן למצוא
באתר הזה. ננסה בכל זאת לסכם מאוד בקצרה את הנושא, ונשמח לענות על שאלות ממוקדות יותר: הרעיון של מסילה לכרכרות נולד עוד בתקופת הרומאים, ואולי אף פני כן, בדמות חריצים שנחצבו בדרכי האבן, והתפתח באופן הדרגתי מאז. המסילה הרשמית הראשונה הופיעה במכרות בתחילת המאה ה-17, אולם עד תחילת המאה ה-19 כל הקרונות הונעו בכח האדם או הבהמה. הקטר הראשון בעולם היה קטר קיטור, שנבנה בבריטניה ב-1803-1804, ובסביבות 1829 הופיע קטר הקיטור המודרני הראשון, אחרי שנבנו כבר רבים אחרים מתקדמים פחות. חיידק הקמת מסילות הברזל התפשט בעולם די מהר, בהתחלה בבריטניה עצמה ואחר כך בשאר אירופה ובצפון אמריקה ובהמשך ברוב מדינות העולם. לדוגמה, בגרמניה נחנכה מסילת הברזל הראשונה בשנת 1835 ובארץ ישראל רק ב-1892. כל הקטרים הראשונים היו קטרי קיטור, בהם הורתחו מים לאדים (קיטור) שנדחסו ושימשו להנעת בוכנות המחוברות באמצעות טלטלים לגלגלי הקטר. בעשור הלפני-אחרון של המאה ה-19 הומצא הקטר החשמלי, שבו הותקן מנוע חשמלי שקיבל את החשמל מבחוץ (פסים או חוטים) או מסוללה. מעט לאחר מכן הומצא מנוע הדיזל, ולא חלף זמן רב עד שנבנה קטר הדיזל הראשון. היו שיטות רבות אחרות להנעת רכבות, אבל אלו העיקריות שתפסו. הרכבות הראשונות נמשכו/נדחפו על-ידי בהמות או אנשים, והוגבלו למהירויות אלו. לאורך המאה ה-19 זינקו המהירויות כך שבתחילת המאה ה-20 כבר נשבר מחסום ה-100 מייל לשעה (כ-160 קמ"ש) ושיא העולמי הנוכחי לקטרי קיטור, 126.3 מייל לשעה הושג באמצע שנות ה-30, אם כי היה מדובר בנסיעות מיוחדות, ולא בשירות סדיר, ודבר זה נכון גם לשיאי המהירות הנוכחיים - 357 קמ"ש לקטר חשמלי, 515 קמ"ש לרכבת על פסים וכמה עשרות קמ"ש יותר לרכבת בעלת עילוי מגנטי.