אתה מתעלם מדבר חשוב ביותר
תל אביב - רכבת צפון מול רכבת מרכז
לפני כשבוע היה כאן דיון קצר על "מדוע התלאביבים קוראים לסבידור "רכבת צפון" למרות ששמה הרשמי היה תמיד רכבת מרכז.
ובכן, בצילום משנת 1956 רואים את חנוכת רכבת האסלינגן בתחנה, כאשר בשלטי הרציף כתוב פשוט: " תל אביב Tel Aviv". מעניין לדעת מתי הווחלפו שלטים אלו לשלטים הנושאים גם את הכיתוב מרכז ולאחר מכן גם סבידור.
אני מניח שבהיעדר כיתוב "מרכז" היה נוח לתלאביבים לשייך במחשבתם את התחנה לצפון העיר, שאכן, איזור ארלוזורוב הוא בהחלט צפון תל אביב (בוודאי בשנות החמישים). מעבר לכך, כאשר הוקמה יותר מאוחר "תל אביב דרום" אני מניח שהשם "תל אביב צפון" התקבע אפילו ביתר שאת.
אבל להערכתי, מאז הוקם שם מסוף אגד, השם הכי נפוץ אצל התלאביבים הוא "ארלוזורוב"
אתה מתעלם מדבר חשוב ביותר
כשהוקמה לראשונה תחנת רכבת בעיר תל אביב (באותם הימים של תקופת המנדט הבריטי, תל אביב ויפו היו שתי ערים נפרדות), היתה זו התחנה הנמצאת ברחוב הרכבת בסמוך לרחוב יהודה הלוי (ובסמוך לבית הדר). באותם הימים של תקופת המנדט הבריטי, היתה זו תחנת הרכבת היחידה בתחום שיפוטה של עיריית תל אביב, לכן שמה היה
תל אביב (ללא ציון מילה נוספת המתארת או רומזת על מיקומה של התחנה בעיר). תחנת רכבת נוספת היתה אז בסמוך למוזיאון בתי האוסף של צה"ל, שמה היה יפו.
לאחר קום המדינה כשהוקמה תחנה נוספת בתל אביב (בני ברק), ניתן לה השם
תל אביב צפון (ואז התווספה המילה
דרום לשם תחנת הרכבת בתל אביב הסמוכה לרחוב יהודה הלוי). לאחר מכן כשהוקמה תחנת הרכבת סבידור בסמוך לרחוב ארלוזורוב, טבעי היה הדבר שינתן לה השם תל אביב
מרכז.
אך ראוי להדגיש ולציין שהיו אלה שנות ה-50 המוקדמות. לאחר פתיחתה של תחנת תל אביב
מרכז בשנת 1954, שונה שמה של תחנת תל אביב
צפון לשם בני ברק והשימוש בה לצורך הסעת נוסעים כמעט ונזנח לחלוטין והיא שימשה רק את רכבות הנוסעים מחיפה לירושלים. בשנות ה-80 היו בה שתי רכבות ביום בלבד!!! רכבת אחת היתה לירושלים בבוקר שיצאה מחיפה (בנוסף לרכבת נוספת לירושלים שיצאה בשעה 16:00 מתחנת ת"א דרום החדשה ופעילותה הופסקה בסוף שנות ה-80), הרכבת השניה מתחנת בני ברק היתה בערב והיא היתה רכבת לחיפה שיצאה מירושלים. לעניין זה ראוי גם להזכיר שבשנות ה-80 מרבית רכבות הנוסעים לתל אביב וממנה לא עצרו כלל בתחנת הרצליה. באותן השנים עצרו בתחנת הרצליה רק כ-4 רכבות ביום מתוך 28 הרכבות שפעלו אז בקו חיפה תל אביב. תחנת הרכבת הקרובה ביותר לתל אביב שזכתה באותם הימים למספר רב של רכבות, היתה תחנת בית יהושע.
כך שבנסיבות העניין ועקב העובדה שבמשך כ-4 עשורים ברציפות פעלו בתל אביב שתי תחנות רכבת בלבד (תל אביב
מרכז ותל אביב
דרום), ולמרביתם של האנשים לא ידוע כלל שתחנת בני ברק היתה בעבר תחנת תל אביב
צפון, טבעי הדבר שתיווצר הטעות הרווחת בקרב הציבור שתחנת תל אביב
מרכז היא תחנת תל אביב צפון. השימוש במילה צפון נועד לצורך הבדלה בין תחנת תל אביב
דרום לתחנה אחרת בתל אביב. וכשיש רק שתי תחנות רכבת בעיר תל אביב (וכך בדיוק היה במשך כ-4 עשורים ברציפות), הגיוני הדבר שהתחנה שאיננה תל אביב
דרום, תקבל בציבור את תוספת המילה שהיא ההפך מהמילה דרום ועל אחת כמה וכמה כאשר לא ידוע לציבור על תחנת רכבת אחרת בצפון תל אביב (שמה של תחנת תל אביב
צפון הוחלף לשם בני ברק כבר בראשית שנות ה-50).
ולדעתי האישית מי שגרמו לכך שהרבה אנשים יקראו לתחנת סבידור בשם השגוי תל אביב צפון, הם העיתונאים שככל הנראה השתמשו במשך שנים בשם השגוי הזה.