שרשור שאלות תיכוניות

שאלת תנועה בקו ישר

חלקיק נע לאורך ציר X בתאוצה a=2t נתון כי v(t=2) = v2 וכן x(t=0) = x0. א. חשבו את מיקום הגוף ומהירותו בכל רגע. ב. רשמו ביטוי לדרך שעובר החלקיק בכל רגע (אין צורך לפתור את האינטגרל). אוקיי, אז ידוע לי שזאת אמורה להיות שאלה ברמה קלה מאוד, אבל היא מנוסחת בצורה פשוט נוראית. אשמח אם מישהו יוכל להבהיר לי מהן הדרישות למעשה, בעיקר בסוגיות הבאות: 1) כאשר נתון שהמהירות בt=2 היא v2 האם עליי להשתמש דווקא בv2 להבעת הנעלמים האחרים? כלומר, האם אסור להשתמש במשתנה נוח יותר כמו v0? (למשל) 2) למה מתכוונים כשאומרים "דרך שעובר החלקיק בכל רגע"? בכל שניה? בכל שעה? הם בטח לא מתכוונים לדרך שעובר החלקיק כפונקציה של t כי זה כבר נשאל בסעיף א' (המיקום הוא הוא הדרך שעבר החלקיק מתחילת התנועה - כי החלקיק נע רק בכיוון אחד). בקיצור אני מסובך עד מעל הראש. מקווה שתוכלו לעזור לי.
 

holo

New member
שאלה בקשר למכשירי מדידה בנושא חשמל

כיצד למעשה מודד הוולטמטר או האמפרמטר את המתח/זרם על נגד? הנושא הזה לא ממש ברור. הבנתי למה אחד מחובר במקביל ואחד בטור, אבל זה לא ממש עונה לי על השאלה. אני די נתקע בשאלות על מכשירי מדידה כי הנושא לא ברור לי. למשל, אם התנגדותו של מכשיר המדידה היא לא אידאלית (כלומר אפסית או אינסופית), אז איך אני צריך לחשב מתח או זרם? אני אתן שאלה שנתקעתי בה: וולטמטר שהתנגדותו Ω 1000 חובר בנקודות AB שבמעגל שבציור והראה 5 V. מה יראה אם יחובר בנקודות AD? ובנקודות BC?
 

miziel

New member
שאלה פשוטה בפיסיקה פשוטה

נתון גרף המתאר גוף אשר נזרק במהירות מסויימת בזווית מסויימת (אשר חל עליו כח הכובד) ציר X הוא תנועת שוות מהירות ציר Y הוא תאוצה שוות מהירות מה בדיוק מתארים הצירים? את המהירות מול התאוצה? מדוע כדי לקבל מידע מאחד מהם צריך לעשות SIN וCOS הזווית הנתונה בשאלה? אנא עיזרו לי לבסס הבנתי במבוא לפיסיקה.. תודה :)
 

Dimenhydrinate

New member
נראה לי שזאת השאלה הכי פשוטה שאי פעם נכתבה כא

אבל אני חדש בפיזיקה אז אשמח לקבל עזרה: אופנוען רוכב מעיר אחת לשכנתה. מחצית הזמן רוכב האופנוען במהירות ממוצעת X ומחצית מהזמן במהירות ממוצעת 2X. מהי מהירותו הממוצעות בתנועתו בין שתי הערים. הבנתי שעושים ממוצע בין המהירות, אך לא הבנתי כל כך מדוע, אשמח להסבר או דוגמא. ועכשיו לסעיף הבעייתי : אותה שאלה רק שמדובר במחצית מהדרך [לא מהזמן]. איך עושים ? תודה רבה רבה רבה רבה מראש !!!
 
תשובות..

ובכן, הניסוח של השאלות סטנדרטי, זה דבר ראשון. אז חשוב מאוד שתתרגל לניסוח:) עכשיו, לשאלותיך. 1. אתה אכן יכול להשתמש בביטוי "נוח יותר", כדבריך, כגון v0- אבל אותה תביע באמצעות v2 ונתוני השאלה.. כי פשוט אין לך דרך אחרת- אתה לא יודע את המהירות ההתחלתית! עכשיו, לגבי מציאת מיקום ומהירות החלקיק, אתה פשוט גוזר את a לפי t.. 2. המיקום של החלקיק הוא xt. הדרךהיא מה שהוא עבר.. ויש הבדל. גם לא מבוקש כאן ההעתק אלא הדרך.. כלומר, סך המרחק שהוא עבר, ולא המרחק מהנק' ממנה התחיל.. האם עזרתי? נסה לפתור כעת את סעיף זה
 

ravehor

New member
הדרכה

א. סמן את הזמן הכולל שלקח לאופנוען ב2t. לכן מחצית מהזמן היא t. לפי הנוסחא למהירות ממוצעת, מתקיים: x=r/t 2x=(R-r)/t הסבר: r הוא העתק הדרך עד מחצית הזמן הראשונה, ולכן R-r הוא העתק הדרך במחצית הזמן השנייה, כאשר R הוא ההעתק הכולל של הדרך. (את הt במכנה המשוואה השנייה מקבלים ע''י שמחסרים t, פרק הזמן של המחצית הראשונה, מ 2t פרק הזמן של המחצית השנייה) כעת אתה רוצה למצוא את המהירות הממוצעת בכל הדרך, נסמנה בV בינתיים. כלומר לפי הנוסחא צריך להתקיים: V=R/2t (זה מתקיים כי R הוא ההעתק הכולל של כל הדרך ו2t הוא הזמן של כל הדרך). מה שנשאר זה לעשות קצת אלגברה... אתה רוצה להביע את R/2t באמצעות X... אפשר לעשות את זה מ-2 המשוואות הראשונות ויוצא ש R/2t=3x/2. את השנייה תנסה באותה הדרך, רק שהפעם מה ששווה הוא ההעתק ב-2 המשוואות ולא הזמן.
 

Dimenhydrinate

New member
דבר ראשון תודה ענקית דבר שני עוד שאלה

אתם באמת ענקיים כאן, אין לך מושג מה המשמעות של העזרה שקיבלתי אז שוב תודה עכשיו עוד בעיה הבנתית : בשביל למדוד מהירות ברגע נתון צריך לקחת 2 נקודות הקרובות אחת לשניה מאוד ההבדל בינהן שואף לאינסוף ? מה מקובל לעשות בדר"כ ? נגיד 1.0000001 ו 1.0 ?
 

Dimenhydrinate

New member
תאוצה קבועה, לא אמור להיות מסובך

מכונית מואצת על כביש ישר ממהירות שגודלה 18 קמש למהירות שגודלה 72 קמש במשך 6 שניות. הנח כי תאוצת המכונית קבועה. מהי תאוצת המכונית במ/ש^ ? באיזו משוואה משתמשים ?
 

ravehor

New member
תשובה

תשרטט לעצמך ציר מקום X בכיוון ימינה כאשר ברגע t=0 המכונחת נמצאת במקום x=0 ומהירותה 18 קמ''ש (כי זו המהירות ההתחלתית). קודם כל אתה מניח שהתאוצה קבועה, ולכן אתה יכול להשתמש במשוואות התאוצה הקבועה: השתמש במשוואה v=v0+at . v0=18km/י זה הנתון היחיד שלנו.. נציב: v=at+18 עכשיו מה שנתון הוא שברגע t=6 המכונית נמצאת במהירות של 72 קמ''ש. פשוט להציב עכשיו ולמצוא את a: 72=6a+18 6a=54 a=9 km/י^2. עכשיו תחליף בין קילומטר ושעה ל מטר ושנייה.
 

ravehor

New member
טעות ***

בשורה הלפני אחרונה זה: a=9 km/h^2 ויש עוד שורה אחת (השורה של המהירות ההתחלתית) שאמורה להיות v0=18 km/h
 

ravehor

New member
מה שעושים

כשנתון לך גרף מקום-זמן, תרשים עקבות ואפילו טבלה- יש לך נקודה שאתה רוצה למדוד את מהירותה הרגעית. מה שאתה עושה זה לוקח מכל צד של הנקודה עוד נקודה כך שהפרש הזמנים בין כל נקודה מהצד לבין הנקודה הראשונה שווה.. לא היה כל כך ברור אז אני אתן דוגמא: יש לך נקודה שלא חשוב מה ערך המקום שלה לעניינינו, וערך הזמן שלה הוא t=2. קודם כל תבחר נקודה מצד ימין , לא משנה באיזה שיעור זמן.. למשל נבחר את t=3 . עכשיו אתה -חייב- לבחור את הנקודה t=1 מימין (2-1=3-2). הכלל אומר שהמהירות הממוצעת בין הנקודות t=1 ו t=3 שווה בקירוב למהירות הרגעית ב t=2.
 

Musi© Gi®l

New member
תפתח ספר תיכוני בפיזיקה הכל יוסבר שם

פשוט כשיש לך זריקה בזוית, על מנת לפתור שאלות, מפרקים את זה כביכול ל 2 תנועות- אופקית ואנכית, כי המהירות היא וקטור, ומפרקים אותו לסכום וקטורים אחרים ששווים לו, ובגלל זה יש לך סינוס וקוסינוס. וכמו שבטח כבר הבנת מתגובת האיינשטיין שהגיב לפניי- אין דבר כזה תאוצה שוות מהירות בציר Y התנועה היא שוות תאוצה כביכול, כשהתאוצה נובעת מכוח הכובד, ובגבהים שלרוב מדברים עליהם היא קבועה.
 

miziel

New member
ניסיתי ניסיתי ניסיתי...

אוקיי תודה עד כאן, אני מבין שציר X לדוגמא הוא בעצם וקטור המקום של התנועה האנכית. אם כך עדיין לא ברור לי מדוע הסינוס קוסינוס, אשמח אם תוכל לפרט יותר. זו הנוסחא שיש לי : לציר X : Vxt=Vox=V0Cos A=CONST Xt=V0xt לציר Y: Vyt=V0y-gt=Vosina-gt Yt=Voyt-1\2gt^2
 

bitsik1

New member
הסבר..........

כאשר אתה מחבר וולטמטר אז ההתנגדות שלו היא אין סופית והוא מחובר במקביל שום זרם לא יעבור דרכו ומפל המתח יהיה אותו מפל מתח כי התנגדול הוולטמטר היא "אין סוף" כאשר אתה מחבר אמפרמטר (אנלוגי) ההתנגדות שלו שואפת לאפס כל הזרם עובר דרכו הזרם הזה מומר לשטף מגנטי שמזיז מחט שמחוברת לסליל ולפי קורדינטות שנקבעו יודעים את כמו הזרם כאשר אתה מחבר אמפרמטר (דיגטלי) אתה ממיר את הזרם לדיגטלי (דוגם אותו בבינארי 0,1) ולפי נגד ביציאה מחלק את המילה בהתנגדות מסויימת של נגד היציאה (גם התנגדות זו תיהיה מילה בינארית) וכך תקבל את הזרם :)
 

bitsik1

New member
הא ו...

ובשביל לפתור את התרגיל שלך פשוט תהפוך את מכשיר המדידה שלך לעוד נגד ותחבר אותו בנקודות האלה פעם במקביל (למד מתח) ופעם בטור (כמד זרם)
 

holo

New member
השאלה העיקרית שלי הייתה

האם עצם זה שהיחס בין התנגדות הוולטמטר להתנגדות הנגד שהוא צריך למדוד הוא קטן (רק פי 2) לא משפיע על המדידה?
 

bitsik1

New member
ברור ש

כל פרט משפיע על המדידיה אבל בטוח שהיחד הוא הרבה מעל פי 2 אולי פי200 בין ההתנגדויות שלהם
 

holo

New member
מה?

ההתנגדות של הוולטמטר היא 1000 ושל הנגד השמאלי היא 500. הזרם מתפצל לשני ה"מסלולים" ומתחלק ביחס מסוים ביניהם אבל מפל המתח שווה בכל אחד מהם. הוולטמטר מראה למעשה את המתח על הנגד השקול? מכאן אני יכול למצוא את הזרם על הנגד השקול AB. עכשיו, איך אני ממשיך את התרגיל מכאן?
 
למעלה