בר מצווה מתקרבת ובאה

אבא גאה

New member
בר מצווה מתקרבת ובאה

מחפש רעינות
למקומות מיוחדים
לתוכן מעניין
או בקיצור כל מה שנראה לך מיוחד ומעניין......
 

האלזה

New member
מה מעניין את הבן שלך?

יש טרנד חדש וחיובי של התגייסות חתן השמחה והחוגגים לו לפרוייקט התנדבות כלשהו, בהתאם לתחום העניין של החוגג.
אם זה מתאים יש על זה המון מידע ברשת.
הנה כתבה שקראתי לאחרונה: במקום בת מצוו'ש: טיולי התנדבות
http://www.nrg.co.il/online/17/ART2/389/368.html
למרות שאפשר להתרגש מאוד גם אם משפצים איזה בניין בבית יתומים/ בית אבות.
מזל טוב!
 
אני השתתפתי בעליה לתורה מקסימה

ב"בית דניאל" לפני כמה חודשים (שם : הילד לא יהודי על פי הרבנות הראשית , האמא של חתן הבר-מצווה יהודיה על פי ליבה ובהחלט לא על פי הרבנות הראשית, ניסתה שנים להתגייר ולא הצליחה בגלל מטלות בלתי אפשריות שהציבו בפניה)
חושבת על זה לבני... כשיעלה ויבוא הזמן הנכון (הוא עוד צעיר)
ואפשר גם חגיגה במקום יהודי מרגש אחר : בכותל, באיזשהו מצעד |גאוה| , מסיבה במסעדה, טיול לילה עם המשפחה בנגב וארוחת לילה, הופעה של אמן עם הילד
 

She Dolphin

New member
מסכימה עם האלזה, קודם כל הייתי שואלת את

פי הנער


דבר נחמד שהיה מקובל אצלנו בקיבוץ ואני מקווה שאולי ניישם גם אצלנו (אי"ה
) בעוד שנתיים:

משימות בר/בת מצווה.

בוחרים 10 משימות (או 13?) שמגלמות בתוכן תכנים שמתקשרים לבגרות, למשל (סתם זורקת, כדאי שזה יהיה משהו שמתאים לילד הספציפי - עצמאות, נתינה, למידה, תעוזה, חקירה וגילוי וכן הלאה. ותופרים סוגי פעילות בהתאם ליכולת שלכם ומה שהוא בוחר.

רק שני דברים אני זוכרת ממה שהיה אצלנו (בכל זאת, כבר עברו איזה 30 שנה
)

1. מחנה עצמאי שכל ילד עשה לעצמו, כולל הקמת אוהל, בישול לבד, ובעיקר, פשוט לשהות לבד בטבע כמה שעות, בלי אף ילד או מבוגר איתו. זאת הייתה חוויה חזקה.

2. מפגשים משותפים עם ילדים מכפר בדואי בנגב.

אלה נראים דברים קטנים, אבל הם השפיעו עלי מאוד.

כמו כן, אם עליה לתורה מסוג כלשהו מדבר אליכם, אני מניחה שמה שרונית סיפרה על בית דניאל הוא אפשרי. אני יודעת שאטם במקרה הילדים שלי יהיו מעוניינים בכך, זה הדבר היחידי שבא בחשבון מבחינתנו. אין מצב שתתפסו את המשפחה שלנו בבית הכנסת השכונתי הידוע בכינויו "שמחת זקנתי" (או ליתר דיוק - "שמחס זקיינס"
)

בהצלחה ומזל טוב
 

אבא גאה

New member
למיטב הבנתי

בבית דניאל ההגדרה למיהו יהודי הוא לא רק מי שנולד לאם יהודייה, אלא מספיק שאחד ההורים הביולוגים הוא יהודי
כיוון שהילד הספיציפי שלי אינו יהודי משום צד ביולוגי זו בעיה
הבעיה אגב, היא בכך שאם הוא עולה לתורה, שאר המאזינים לא "יוצאים ידי חובה".
 
טוב ביררתי קצת יותר לעומק....

מה שלא ידעתי זה שהילד של חברתי (שאיננה יהודיה וגם אביו אינו יהודי, אם כי פרקטית היא חיה כיהודיה) עבר גיור ממש לפני בר המצווה.
זה היה הליך פשוט ביותר , משהו כמו שיחה עם הרב ומענה לכמה שאלות, אבל התנאי היה שהוא למד תורה בבית הספר (זה אכן נכון) ושהוא עבר ברית מילה (וגם זה נכון, הוא נימול בינקותו)

[ אני חושבת על משהו אחר - כזכור לי אפשר להתגייר בחו"ל ללא ברית מילה. אני אנסה לברר (אני יודעת שזה לא פשוט / שכיח אבל זכור לי משהו על זה...) ]
 

marx04

New member
החוק אוסר על העסקת יהודים בשבת

שלום לך,

החוק אינו אוסר על יהודי לעבוד בשבת - הוא אוסר על העסקת יהודים בשבת.
מי שמבצע את העבירה אינו העובד, אלא המעביד שהעסיק את העובד היהודי בשבת.

התוצאה היא, וזו מטרת החוק (ואינני נכנס כרגע לשאלה אם החוק צודק או לא, טוב או רע), להפוך העסקת יהודים בשבת ללא משתלמת למעבידים, בדרך של הטלת קנסות כבדים על מעבידים המעסיקים יהודים בשבת.

בברכה,

אורי.
 

marx04

New member
אינני מבין

שלום אבא גאה,

אני מתנצל, אך אינני מבין.
אם הילד איננו יהודי, מדוע חשוב לך שיעלה לתורה ?
אם הילד בן דת אחרת, האם לא היית רוצה שיקיים את מצוות דתו ? (דבר שיחייב לימוד והיכרות עם הדת שלו)
ואם הילד חסר דת או אתאיסט, מדוע אתה מעוניין שיקיים טקס דתי כמו עליה לתורה ?

מכל מקום, במנותק מדת זו או אחרת, ניתן לתכנן טקס מעבר מילדות לנערות (או לבגרות) שאיננו בעל מאפיינים ותכנים דתיים.
אם חפצים בנאום מפי הילד, ניתן לשבת יחד עימו ובמשותף לנסח נאום שכזה, אשר יכלול הצהרה בדבר הערכים שהמשפחה מאמינה בהם ומאוחדת סביבם.
אפשר לנסות לחפש טקסט בעל משמעות (בספרי הספרות והשירה, בספרי ההיסטוריה וכו') שהנו בעל ערך מיוחד עבורכם, ואשר ייקרא במהלך הטקס.

בברכה,

אורי.
 
לא רוצה לדבר בשמו של "אבא גאה"

אך זה שהילד אינו יהודי בעיניי אנשי הממסד היהודי- דתי (גם קונסרבטיבים ורפורמים הם דתיים) לא אומר שהוא לא יהודי בעיני הוריו היהודים.
 

marx04

New member
בהחלט, אם חינכו אותו כיהודי

שלום יובי גרובי,

אין לי ויכוח איתך.
מבחינתי כחילוני, אין הבדל ב"עוצמת" הדתיות של האורתודוקסים, הקונסרבטיביים והרפורמים.
כולם דתיים, וההבדל ביניהם הוא בזרם הדתי אליו הם משתייכים (אינני מתייחס כרגע להבדלים בתכנים הדתיים של כל זרם או במידת הסובלנות או הגמישות שלהם).
אבא גאה כתב "כיוון שהילד הספיציפי שלי אינו יהודי משום צד ביולוגי זו בעיה", אך הוא לא כתב מה דתו ומה לאומיותו של בנו, ועל כן אינני יודע מהן.
מהודעותיו אני מניח שאבא גאה עצמו אינו דתי, ואני מניח שהוא אף לא טרח לגייר את בנו, ועל כן אינני מבין מדוע חשובה העליה לתורה, שהיא טקס דתי יהודי, בין אם הוא נערך בבית כנסת אורתודוקסי, קונסרבטיבי או רפורמי.

אגב, לתפיסתי אין מניעה שאדם חילוני יקרא בתורה בציבור כחלק מטקס משפחתי-חברתי שאינו דתי, אך מרגע שקריאה כזו נעשית בבית תפילה דתי בהתאם לכל כללי הטקס הדתיים, הטקס הופך דתי.

בברכה,

אורי.
 

אבא גאה

New member
הילד יהודי

רק שהממסד הדתי לא מכיר בזה.

אני אין לי עיניין שיעלה לתורה אבל הוא ביקש לעלות לתורה.
 
טוב, חשבתי על עוד קצת והחלטתי שהרעיון לעיל

הוא לא הכי טוב שיש לי.
יש לי רעיון אחר, הוא אולי לא יהיה טוב לילד לשך אבל הוא יהיה טוב להרבה הרבה ילדים אחרים:

הילד (נניח הילד שלך כי הוא עונה לקריטריון) הוא יהודי על פי תרבותו, אך לא התגייר (לא משום שהיהדות הפורמלית לא היתה חשובה לכם בכלל אלא , בין השאר, שהמחיר לגיור "רגיל" היה הטלת מום - ואת זה כמובן לא רציתם לעשות.
אם כן - הילד הוא יהודי חילוני
אלא שבמדינה אין כרגע הגדרה כזו וזהלא כל כך משנה לעניינים הכלליים (לצבא יגייסו אותו בבוא היום... אם זה מנחם אותך) זה חשוב רק לעניינים היהודיים. ולעניינים היהודיים - הוא רוצה להיות ומרגיש בעצם שהוא יהודי.
אם כן צריכים מקום חילוני שיקיים טקס יהודי ברוחו של בר מצווה
כלומר "בית כנסת חילוני"
אין כזה דבר ככל הידוע לי אבל זה לא פוסל שאפשר להקים אחד כזה.
בינתיים יש הכי קרוב לזה - בית מדרש חילוני
גם זה היה פעם רעיון הזוי :) ועכשיו הוא מוכר וידוע ומקובל
יש את "עלמא" ואולי את "אלול" ואת "בינה" ובוודאי אפשר לברר שם אם אפשר לעשות טקס יהודי-חילוני של עליה לתורה.
http://www.bina.org.il/yeshiva

באופן כזה עשיתי את החתונה שלי, לפני 20- שנה: טקס יהודי-חילוני שהמצאנו על בסיס הטקס המסורתי.
בדיוק ככה אפשר לעשות טקס (שעוד ידובר בו, כי אני עדיין עובדת עליו) של "ברית מילה" חילונית-יהודית ללא חיתוך כמובן
ואין שום סיבה שלא יהיה גם בר מצווה.
טוב... תן לחוב על זה. אני חושבת שאילו היה לי היום טקס כזה ואפשרות ומקום לעריכתו הייתי מעדיפה אותו לבני-שלי מאשר עליה דתית או רפורמית אפילו לתורה.
מישהו יכול לתת עוד רעיונות? האם זה דיון לכאן או למקום סגור כמו הקומונה? (לא יודעת למה אני שואלת, כי אולי מישהו מרגיש לא נח לדבר על זה כאן...)
האם יש למישוה מהקוראים רעיון איך להתקדם בדבר כזה? איפה אפשר ועם מי אפשר לדבר? הרי יש כבר טקס דתי וגם רפורמי, כל מה שצריך זה "לגייר" אותם לצרכינו (חנוך בן-ימי, אייכה?)

למישהו יש קשרים ... למשל עם שהם סמית?
או אנשי רוח אחרים
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4031872,00.html
 

אבא גאה

New member
רעיונות מצויינים

אברר שם.

יש לי גם חברה שלומדת להיות רבה שמבררת לי כמה עיניינים...
אולי אזמין אותה לכאן בטח תוסיף עומק רב לדיון.
 

She Dolphin

New member
נשמח מאוד לארח אותה


אם היא תסכים, נשמח עוד יותר שהאירוח יהיה מסודר ובתיאום איתנו ועם תפוז ונוכל להזמין עוד גולשים להשתתף, זה יעשיר את הדיון.

אנא, עדכן אותנו מראש בפרטים אם יהיה רלוונטי
 

She Dolphin

New member
ביררתי עכשיו עם רב רפורמי בשבילכם

אכן, ילד לא יהודי לא יכול לעלות לתורה, גם לא בטקס רפורמי. עד גיל 13 אמנם ניתן לעבור גיור רפורמי מהיר וקל, אבל למרבה הצער זה אמור לכלול גם מילה...


מה שהוא הציע, בדומה קצת למה שרונית כתבה כאן הוא לנסות למצוא מסגרת אחרת, לא ממסדית (גם הרפורמים עובדים בצורה מסודרת וממסדית משלהם ואין שם מקום ל"יוזמות פרטיות"), שדרכה ניתן יהיה אולי לקיים טקס דומה, ברוח יהודית, עם תכנים שאתם תבחרו. יש היום לא מעט מקומות כאלה.

מה שכן, זה יצריך עבודת בירור מצידכם, וכל מיני החלטות אילו תכנים בדיוק אתם רוצים להכניס לטקס ובאיזו רוח אתם רוצים שהוא יהיה. עם זאת, למרות שזה לא יהיה פשוט ומהיר, תוכלו בסופו של דבר לעשות זאת ממש בדרך שהיא לגמרי שלכם, מבלי חובה להתפשר על כל מיני דברים שלא תואמים את תפיסת עולמכם.

אני עדיין מנסה להתאושש משני טקסי בר מצווה שלקחנו בהם חלק במסגרת המשפחות שלנו, טקסים אורתודוכסים, בבתי הכנסת השכונתיים של המשפחות. בעיני היה מאוד מבאס ולא נעים ולא הצלחתי להבין למה הנערים מרגישים צורך להעביר את עצמם את הדבר הזה כשאין שום קשר בינם ובין כל מה שקורה שם, ולא הצלחתי להבין את ההורים שהסכימו לקחת חלק בזה (בעיקר את האמהות
).

קצת דומה לברית מילה, בחיי. זה מתחיל כבר מגיל 13...
 

marx04

New member
מתנצל על ההתעקשות ועל החזרה המסויימת

שלום לכולם,

אני מגיב להודעה של She Dolphin, אך דבריי מתייחסים לכל השרשור.

אם אני מבין, חתן בר המצווה בו מדובר, בנו של אבא גאה, אינו יהודי על פי ההלכה היהודית, וגם לא על פי זרמי הדת האחרים ביהדות. כלומר, לא יכול להיות ספק שעל פי הדת היהודית הוא אינו יהודי.
לצורך הדיון אני אניח שהוריו של חתן בר המצווה חינכו אותו כבן העם היהודי, על ברכי התרבות, הספרות וההיסטוריה היהודיים, וכי שפת אמו (לא במובן הביולוגי) עברית. על סמך זאת אני אניח שחלק מבני העם היהודי וחלק מהכותבים בפורום הזה רואים אותו כיהודי, כלומר כבן העם היהודי.
לנוכח זאת באמת אינני מבין כיצד זה שקיים רצון לקיים לחתן בר המצווה טקס דתי יהודי ? הרי הוא אינו יהודי בדתו.
אם קיים רצון אמיתי לצרפו לדת היהודית, הרי שהדרך היחידה והראויה לעשות זאת היא בדרך של גיור בהתאם לכללי הדת היהודית (בין אם על פי ההלכה, ובין אם על פי כללי זרם דתי יהודי זה או אחר).
לעומת זאת, אם הרצון הוא לחגוג טקס בעל מאפיינים יהודים לאומיים או תרבותיים, להבדיל מדתיים, הרי שאין כל הצדקה לפנות דווקא לטקס דתי יהודי.

לכן נראה לי, שאין זה הולם לחזר על הפתחים של זרם דתי יהודי זה או אחר, אלא נכון וראוי יותר לבנות טקס אישי שיהלום את ערכי המשפחה של חתן בר המצווה ויבטא את שייכותו לעם היהודי, לתרבות היהודית ולארץ ישראל במנותק מן הדת היהודית.

בברכה,

אורי.
 
למעלה