דטרמניזם ובחירה חופשית - משתווים או מתנגדים?

זאת בהחלט תיאוריה שלא הופרכה

אבל לא חושב שיש בה צורך. תער אוקהם והכל. ואני הרבה יותר מדי הדיוט בשביל השאלות שהעלית. אבל אני עדין איתן בדברי. שמישהו מהפיזיקאים הכבדים ירים את הכפפה.
 

Rus Almighty

New member
זה נשמע כמו ההסבר

למה לא ניתן יהיה לבנות מטוס( לפני שהמציאו אותו), כי כמות הדלק שתיצטרך לשאת איתך היא כל כך גדולה שהמטוס לא יוכל להתרומם
 

the YOOK

New member
דעתי בעניין.

לעניות דעתי "דטרמניזם" הוא כינוי לטאטולוגיה: "מה שקורה הוא שצריך לקרות"- והרי ברור שמה שצריך לקרות הוא קורה ולהיפך- זו הגדרתו של מה שצריך לקרות! לפיכך כאשר כל התנאים זהים, המערכת תתפתח באותו אופן (וזה לא משנה שאנחנו לא מסוגלים למדוד את זה. זה פאק שלנו- לא של היקום). מסקנה זו ניתן לקבל מהסיבה הפשוטה שמשהו כן צריך לקרות, והוא לא יכול להיקבע אלא ע"י התנאים הנתונים, שהם כל אלו שקיימים. בסופו של דבר אכן קורה משהו יחיד, ולכן הוא צריך להיקבע בצורה מסויימת. כעת לעניין ה"בחירה החופשית"- לדעתי זה מושג שלא מוגדר טוב. היטיב לדבר בעניין המשתמש וינסטון סמית'. כמובן שבאופן הנאיבי בה דקארט הגדיר את המושג, הוא לא קיים. מספיק להעלות את השאלה האם אנו בוחרים להשתמש בבחירה החופשית באופן חופשי או לא כדי לראות את האבסורדיות של אותן "מנגנון בחירה חופשית". לעומת זאת, אני מאמין שאכן אנו בוחרים בעצמינו ואחראים על הבחירות שלנו. כן- כשאני בוחר בחירה, זה אכן אני שבוחר אותה (כי "אני" הוא חלק מן המנגנון הדטרמניסטי, ולא נמצא מחוץ לו- עבורי זוהי בחירה שנעשית ברגע זה- לפחות ברמה המודעת. תיאוריות פסיכולוגיות שונות אומרות אפילו שהבחירה נעשית הרה יותר מוקדם מהרגע המודע. השאלה היא האם ניתן להגדיר "אני" גם עבור האיזורים הלא מודעים של ניתוח המידע והחשיבה). בד בבד עם זה, אכן הבחירה שלי נועדה להיות כפי שבחרתי (שוב, אותה טאטולוגיה). אין כאן שום סתירה או פרדוקס- הדברים אינם סותרים. אדם חכם ממני פעם אמר את המשפט המופלא: "הכל צפוי, והרשות נתונה".
 

sagima

New member
לדעתי

לשאלה הזאת אין שום פואנטה, כאילו, זה כיף להתפלסף על זה, אבל מבחינה מחקרית אין לשאלה שום פואנטה.
 

the YOOK

New member
מבחינה מחקרית יש לזה

אותו ערך כמו לכל שאלה אחרת שתוכל להעלות. מה הן לדעתך שאלות שיש להן פואנטה? (ושים לב שהתשובה לשאלה הזו בעצם אומרת שמכניקת הקוונטים לא יכולה להיות תיאוריה שלמה של המציאות. לזה יש ערך מחקרי עצום אפילו בראייה צרת העין של "אנשי מדע" כמוך, אם הבנתי מה ההגדרה שלך לכאלו שאלות).
 

sagima

New member
בין אם העולם דטרמיניסטי או לא

אין לזה שום השפעה על המציאות או על איך שאנחנו רואים אותה, השאלה המעניית היא לא "האם העולם דטרמיניסטי או לא" אלא "למה העולם דטרמינסטי או לא".
 

maverick 42

New member
זה עוד יותר פילוסופי

וזאת גם שאלה שאין שום סיכוי לענות עליה.
 

sagima

New member
ברור שיש

אם נגלה איך הכל עובד (יענו TOE) אז נוכל לדעת אם העולם דטרמיניסטי או לא.
 

maverick 42

New member
אבל זאת לא השאלה שאמרת...

אמרת שיותר מעניין לדעת למה הכול כן/לא דטרמינסטי
 

sagima

New member
אהה... אממ... כן... אבל...

לא התכוונתי ל"למה" במובן של למה, לא התכוונתי שיש תכלית לזה שהעולם דטרמיניסטי או לא, התכוונתי מה החוקים הבסיסיים שגורמים לעולם להיות דטרמיניסטי או לא.
 

aetzbar

New member
אם נתמקד במציאות הגשמית, הפיסיקלית,

דטרמניזם ( הכרח) ובחירה חופשית, משלימים זה את זה. ובמה דברים אמורים ? בתופעות טבע, ובביאור המטאפיסי המוצמד להם. דוגמה: הכרח הוא שאבן תפול ארצה, כאשר מרפים ממנה. זוהי תופעה מוחשית המתקיימת תמיד, ויש לקבלה כנתון טבעי של המציאות. ואיפה הבחירה ? בביאור המטאפיסי המוצמד לה. ביאור ניוטוני יטען "שכוח מטאפיסי חיצוני הוא שמפיל את האבן ארצה, כאשר מרפים ממנה" ביאור אריסטוטלי יטען " שכוח פנימי הטבוע באבן, הוא שמפיל את האבן ארצה, כאשר מרפים ממנה" והנה, שני הביאורים מתאימים בדיוק לתופעה הנתפסת בחושים של נפילת האבן, אבל שני הביאורים עצמם לא נתפסים בחושים. הכוח החיצוני ההניוטוני לא נראה ולא נתפס בחושים, וגם הכוח הפנימי לא נראה ולא נתפס בחושים. ואם שני הביאורים תואמים בדיוק את התופעה המוחשית של נפילת האבן, ושניהם לא נתפסים בחושים , איך נבחר בינהם ? כאן מקומה של הבחירה החופשית. בחירה חופשית נדרשת מול ידיעות מטאפיסיות של חומר רציף או חומר בדיד. בחירה חופשית נדרשת מול " תנועות מוחלטות ויחסיות ". המציאות הגשמית הפלאית מחוברת תמיד לידיעות מטאפיסיות, ולגביהן נדרשת בחירה. א.עצבר
 
למה אתה ישר פוסל?

אמנם גמני לא שותף מי-יודע-מה לתאוריות שלו, אבל קו המחשבה שלו לא כזה יחודי בקרב תלמידי פילוסופיה לדוגמא (אני אישית מכיר מרצה בפיל' שטוען בערך מה שאעצבר רשם הרגע).
 
למעלה