אם נתמקד במציאות הגשמית, הפיסיקלית,
דטרמניזם ( הכרח) ובחירה חופשית, משלימים זה את זה. ובמה דברים אמורים ? בתופעות טבע, ובביאור המטאפיסי המוצמד להם. דוגמה: הכרח הוא שאבן תפול ארצה, כאשר מרפים ממנה. זוהי תופעה מוחשית המתקיימת תמיד, ויש לקבלה כנתון טבעי של המציאות. ואיפה הבחירה ? בביאור המטאפיסי המוצמד לה. ביאור ניוטוני יטען "שכוח מטאפיסי חיצוני הוא שמפיל את האבן ארצה, כאשר מרפים ממנה" ביאור אריסטוטלי יטען " שכוח פנימי הטבוע באבן, הוא שמפיל את האבן ארצה, כאשר מרפים ממנה" והנה, שני הביאורים מתאימים בדיוק לתופעה הנתפסת בחושים של נפילת האבן, אבל שני הביאורים עצמם לא נתפסים בחושים. הכוח החיצוני ההניוטוני לא נראה ולא נתפס בחושים, וגם הכוח הפנימי לא נראה ולא נתפס בחושים. ואם שני הביאורים תואמים בדיוק את התופעה המוחשית של נפילת האבן, ושניהם לא נתפסים בחושים , איך נבחר בינהם ? כאן מקומה של הבחירה החופשית. בחירה חופשית נדרשת מול ידיעות מטאפיסיות של חומר רציף או חומר בדיד. בחירה חופשית נדרשת מול " תנועות מוחלטות ויחסיות ". המציאות הגשמית הפלאית מחוברת תמיד לידיעות מטאפיסיות, ולגביהן נדרשת בחירה. א.עצבר