חשבתי לעצמי

Alcharzor

New member
חשבתי לעצמי

אני יושב ושואל את עצמי למה התנ"ך שלנו כזה משעמם אם אלוהים הגדול הכתיב אותו עז רטוריקה זה לא הצד החזק שלו ואם איזשהו כוהן כתב אותו עז לא יכלו למצאו מישהו שיודע להמציא סיפורים מעניינים ? לא יש כמה סיפורים שאמורים להיות מעניינים לדעתי הם היו צריכים ללמוד מיוונים כבר אלפי שנים אף אחד לא מעמין באלילים יוונים אבל כולם מקירים לפחות אגדה אחת שלהם ויש יצירות,שנכתבו ע"י סופוקלס, שפשות יצירות עומנות
 
לא שאני כזאת מאמינה בתנ"ך

אבל הוא יכול להיות די מעניין. יש בו הרבה פילוספיה. איך לקרוא.
 

ישראל3

New member
להבדיל

תמורה והתנ"ך להבדיל מצורות מחשבה אחרות ,אינה פילוסופיה אלא דרך חיים ואמימות עיניין שלא נשאר רק במסגרת פילפול שיכלי!
 

idanyd

New member
דווקא לא

למען האמת, התנ"ך יכול להיות מעניין לעתים. אגדות הבריאה, והחצי הראשון של "בראשית" הם סיפורים מעוררי עניין, עם עלילה מסויימת וסיבה לקרוא אותם. בהמשךיש עוד הרבה סיפורים טובים, כמו היספור על יונה והדג, דניאל בגוב האריות, שמשון הגיבור, יציאת מצריים, ועוד ועוד. הבעיה העיקרית, שלך ושל רוב הקוראים המודרניים היא שהתנ"ך פשוט כתוב בשפה עתיקה וקשה להבנה. בשל תפיסת הקדושה של הספר, אף אחד לא חושב לעדכן אותו לשפה קריאה יותר, ולכן אנשם מפספסים את הספר, פשוט כי קשה להם להבין אותו. גם המיתולוגיות היווניות או הרומאיות נכתבו בשפה עתיקה, אבל בגלל שאף אחד מאיתנו לא מדבר יוונית או לטינית, האגדות עודכנו לשפה יומיומית, ולכן אנשים מצליחים להתחבר אליהם יותר. אתה גם חייב להבין שלא כל סיפור שנכתב חייב להיות מעניין במידה שהוא ימשיך להוות חלק מהחיים גם כמה אלפי שנים אחרי שהוא נכתב. כמה סיפורים אתה מכיר מהמיתולוגיות הסקסוניות? או הנורדיות? הגרמאניות? האיניאניות? ההודיות? הרוסיות? לא הרבה, נכון? ליוונים היה מזל, שהיה להם אדם בשם הומרוס (או כמה אנשים, אף אחד לא סגור על זה), שכתב את האודיסיאה והאיליאדה, שמהן לקוח רוב הידע שלנו על המיתולוגיה שלהם. הוא ידע לכתוב בצורה קולחת ומעניינת, ובזכותו התרבות היוונית עוד חיה בזמננו.
 

sheda0ktana

New member
קראתי את הומרוס. הוא משעמם.

אבל התנ"ך דווקא אחלה ספר. אני הכי אוהבת את הסיפור של אחאב ואיזבל - טלנובלה מעולה.
 

qwerim

New member
תשובה

אם תעיין כראוי בעומק בספר הספרים, אתה תגלה רבדים שלא תיארת שהם קיימים. אני ממליץ לך ללכת לשיעורים המיוחדים לכך או לשמוע קלטות בנושא, ניתן לפנות ל"ערכים" בעניין. (www.arachim.org.il)
 
אתה לא אותו אחד שקרא לאלה

שלא קראו דף גמרא או לא התעניינו בנושא "מוכי שחין"? ואתה לא חושב שזאת צביעות להפנות אותה למרכז ההחזרה בתשובה הגדול בארץ? "קלטות בנושא"? ממורך ורבך אמנון יצחק? בעיני הוא אפילו לא מייצג יהדות, אלא דמגוגיה זולה. תחזור ל"חופש", יש שם אנשים שכבר מכירים את הטריקים שלך.
 

יאנוס

New member
התנך

אז קודם כל לא אלוהים כתבה את התנך אלא בני האדם. ומכיוון שבאותה תקופה שלטו על ההשכלה, הקריאה הכתיבה ההיסטוריה וכל השאר הגברים הרי שהתנך כתוב מנקודת מבט גברית. לדוגמא: מדוע לא מזכירים את שרה בסיפור עקדת יצחק? האם אתם חושבים, אתם הגברים, שנשים-אמהות היו נותנות ככה סתם את ילדיהם לעולה? בחיים לא!!! אבל התנך שנכתב מנקודת מבטו של הגבר לא טורח אפילו לספר לנו על שרה. מה היא הרגישה כשאברהם לקח את בנה את יחידה להעלות אותו לעולה. או למשל סיפור יפתח הגלעדי. מישהו מעלה בדעתו שאישה-אם, לו היתה נודרת נדר כמו יפתח ובתה או בנה היו באים לקראתה היתה מקיימת את הנדר? קשה לי להאמין. לכל אלה שרוצים לקרוא את התנ"ך מנקודת מבט נשית אני ממליצה לקרוא את הספר "האוהל האדום". לא זוכרת באיזו הוצאה לא זוכרת מי כתבה אבל הספר מומלץ ביותר.
 

יום.

New member
אם אתה חושב שבתנ"ך אין פילוסופיה

אני ממליצה לקרוא מעט בספר "קהלת" וב"שיר השירים" שאינם "מוגדרים" כ ´ספרי דת´ אלא יותר ספרי פילוספיה/רוח וכל אחד מהם מרתק בדרכו, ובכלל התנ"ך עצמו מלא באינספור סיפורים מרתקים פחות ומרתקים יותר את התנ"ך לא כתב אדם אחד אלא מספר אנשים וכל אחד כתב זאת בדרכו. מה גם שהתנ"ך נכתב בזמן קדום ביותר מתחילתה של הפילוספיה היוונית ואני בטוחה שהשפה התפתחה מאז בהרבה. בקשר לסיפור של יפתח הגלעדי אני בטוחה שלו היתה זו אישה שנדרה את הנדר היא היתה מבצעת את נדרה בדיוק באותה מידה, במיוחד כשמדובר בתקופה שבה האמונה אם היתה, היתה אמונה ´עיוורת´ ו"עד הסוף המר" (מה גם שלפי פרשנים רבים יפתח לא הקריב את בתו במובן המעשי אלא שבת יפתח חיה בהרים ולא נישאה לאיש לכן היא בוכה על בתוליה<מישהו שם דעתו על כך ששמה אינו מוזכר?>). את "האוהל האדום" כתבה אניטה דיאמנט והוא יצא בהוצאת מטר טריווקס ואם כבר בהמלצת ספרים אני ממליצה על "קוראות מבראשית" נשים ישראליות כותבות על נשות בראשית בהוצאת ידיעות אחרונות ועל "פרקי אמהות" נשים ישראליות מגיבות ל"פרקי אבות" בהוצאת ידיעות אחרונות גם כן.
 
האם מותר לך כדתייה לקרוא קוהלת

ושיר השירים. הפירוש על בת יפתח נחמד מאוד. בגיל מבוגר למדי קראתי אגדות-עם רוסיות וגרמניות בגרסתן המלאה, לא הגרסה המוכרת לילדים. ההבדל היה עצום. שאלה: לְמה התכוון יפתח בנדר שלו? הוא התכוון מלכתחילה, שהראשון שיֵצא לקראתו עלול להיות גם אדם? איך הוא היה יכול ל[נ]דור נדר כזה? הוא היה משוגע, או אידיוט? ואיך אלוהים היה יכול לקבל נדר כזה, שאינו שונה מתועבת הקרבת הבנים למולך?
 

Prince of Wales

New member
התנ"ך נכתב מוקדם יותר ממיתולוגיה

יוונית ? אנא האירי דעתי, מתי לידיעתך נכתב התנ"ך ?
 

Alcharzor

New member
טוב לראות

טוב לראות שיש מיצג הפמיניזם בפורום הזה אבל כבן אדם שלא מעמין בתנ"ך אני לא אקרא אותו בשום גרסה לא קשור לגירסה ממבט נשי או גברי אלה אם אני חייב לעשות זאת(כמו שעורי תנ"ך בבה"ס)
 

יום.

New member
התגובה שלך זועקת "אנטי" וחבל

אתה כותב שהתנ"ך משעמם אותך כשבעצם האם אי פעם נתת לו צ´אנס? נראה שאת ההודעה הראשית בשירשור כתבת רק לכדי התגרות אינך חייב לקרוא בו כספר דתי אבל אני לא חושבת שאפשר להתעלם מן החשיבות שלו בעולם לקרוא בו ולוּ רק כדי להבין את הדבר בו אינך מאמין
 

Alcharzor

New member
לצערי

לצערי הייתי חייב לקרוא את התנ"ך זה בתוכנית הלימודים משום מה בלי תנ"ך אי אפשר להתקדם בחיים בארץ ,מוזר לך תבין אחר כך את חופש העמונה
 
מי אמר לך שיש בארץ "חופש אמונה"?

יש תחבורה ציבורית לחילונים? בני דתות שונות יכולים להתחתן?
 

orlyt

New member
הגישה שלך אינה מובנת לי

אפשר לקרוא בתנ"ך כמו גם בספרים אחרים, בלי להאמין בהם. אי אפשר להתעלם מההצלחה הכבירה של התנ"ך לאורך השנים, ואי אפשר להתעלם מהמידע ההיסטורי, החברתי האנתרופולוגי שיש בו. באותה מידה אתה יכול לקרוא סיפורים מיתולוגיים של עמים אחרים (כמו שכבר הציעו בשרשור הזה) או ספרי דת של עמים ודתות אחרות. התעלמות מספר שיש לו חשיבות רבה כל כך עבור אחוז גבוהה כל כך בעולם, אינה קשורה לאמונה, זו פשוט בורות. אתה מוזמן לבקר את השימוש שעושים בספר הזה לצרכים פוליטיים שונים, אתה מוזמן לבקר את המשך האמונה העיוורת בכתוב בו, אבל לשם כך אתה חייב להכיר את הדברים וללמוד אותם היטב, כי אחרת סביר להניח שאין לך מושג על מה מדובר. אז אל תצטער על שנאלצת ללמוד פרקים נבחרים מהתנ"ך, אף אחד לא הכריח אותך להאמין בהם. שמח על שניתנה לך ההזדמנות להרחיב את השכלתך. אם היו שואלים אותי יש להכניס לתוכנית הלימודים ספרים חשובים נוספים, לא על מנת להחזיר את כולנו בתשובה, או להמיר את דתנו, אלא משום שככל שנדע יותר על תרבויות שונות משלנו, נגדל להיות אנשים סובלניים יותר.
 
למעלה