אחד הוגה הדעות ומקימה של התנועה הציונית.
השני מייסדה בפועל של המדינה הציונית.
רק על מנת שתזכור.
זוכר גם זוכר, הסר דאגה מליבך. זה לא הופך אף אחד מהם למוסמך לקבוע כיצד המדינה צריכה להיראות. ודאי לא כיום. וזה עוד לפני העובדה שלגבי אחד מהם אתה מבקש לפרש כוונות בדרכך, מבלי שהדברים כתובים במפורש.
מציאות של פשרה גועליציונית בה מיעוט כפה דעתו על רוב. לא לעולם חוסן.
בוודאי מציאות של פשרה. בים של נושאים אגב. זאת הדרך שמצאה המדינה כדי לקיים את החברה ההטרוגנית שחיה בקרבה. לכן יש כפיה דתית בנושאים מסוימים, יש כפיה חילונית (גם אם קשה למצוא חילוני שיודה בכך) בנושאים אחרים, וכך הלאה. פשרות, כל החיים במדינה הזאת.
מעולם לא התקוממתי כנגד בתי כנסת. נהפוך הוא , אני אפילו מברך את באי ביה"כ הספרדי הסמוך לביתי בשלום. אפילו אין לי בעיה עם דוכן התפילין במקום שכן הם אינם מטרידים עוברי אורח. מזוזות, חנויות תשמישי קדושה, סמלים על חלונות ובתים. הכל סבבה.
אשריך. אבל לא אעניק פרס למישהו שלא עשה משהו שאין כל סיבה בעולם שיעשה
.
כשמתחילים למנוע ממני שירותים ציבוריים באשר הם בשבתות וחגים, מנסים להגביל את מה שאני בוחר לאכול ומתי. כיצד לבלות, חינוך , וכו שם נחצה גבול ההסכמות.
קודם כל המילה "מתחילים" קצת בעייתית, בהתחשב בכך שזה המצב מקום המדינה. אתה אולי סבור שצריך לשנות זאת. אבל זה שינוי לעומת מצב קיים. לגופו של עניין, לא נחצה "גבול ההסכמות" אלא בדיוק להיפך, מתקיים גבול ההסכמות. זאת הייתה ההסכמה, הפשרה כפי שקראת לה למעלה, שהגו מקימי המדינה עם הקמתה (פלוס מינוס). מאז זה המצב. רוצה לשנות? תעלה הצעה לסדר היום ואם תהיה לה תמיכה תוכל לשנות. נזכיר לעניין זה שהסטטוס-קוו השתנה בעשרות השנים האחרונות דווקא לכיוון החילוני בעיקר. פה ושם גם התעוררו שינויים לכיוון הדתי, שאגב בדר"כ בגלל תרעומת וחוסר התנהלות נכונה של השלטונות לא יצאו לפועל. אבל רוב השינויים הם לכיוון החילוני וזאת על אף שלא התקיים כל שיח בעניין. כך שאין לציבור החילוני כל כך על מה להלין.
בכל מקרה לעניין תח"צ בשבת, יש בעיה שבלתי אפשרי להגיע עליה לפשרה. זה ייעשה רק בכפיה (חילונית) אם זה ייעשה. הבעיה שאלו שמבקשים לקדם את זה, לא לגמרי מבינים זאת
. עדיין רוב הדברים הם לגמרי במסגרת גבול ההסכמות וכאמור, אף מעבר לכך דווקא ל'צד שלך'.