סקירת משרד האוצר על רווחיות יבואני רכבים
http://mof.gov.il/ChiefEcon/EconomyAndResearch/Pages/WeeklyReview.aspx
יבואני רכבים או "יצרני" רווחים – ניתוח הענף בעשור האחרון: - סקירה מה 19.3.2017
-...שני שלישים מרווחי הענף מתרכזים בארבע היבואניות הגדולות.
-הגידול החד ברווחי הענף בעשור האחרון לא מצא ביטוי משמעותי בצמיחת השכר בקרב העובדים. עובדה זו הביאה לירידה משמעותית בחלקה של התמורה לעבודה בענף זה.
-(עמ' 7) בתרשים ש 2 מוצגים התפתחות הרווח המצרפי לפני מס (בהחזרת משכורות המנהלים לחברה (3)
(3) הכוונה למשכורות שמושכים מנהלים שהם בעלי מניות בחברה. יצוין כי בענף זה, יותר מבכל ענף אחר,ישנה חשיבות ל"החזרת" משכורת המנהלים לחברה, בשל העובדה שסכומים אלו חריגים בגובהם. יצוין עוד כי חלק מבעלי המניות בענף זה מחזיקים ב"חברות ארנק", כאשר רק חלק קטן מהרווחים הגבוהים שצברו בחברות אלו חולק כדיבידנד. פרצת מס זו נסגרה במסגרת חוק ההסדרים האחרון.
-(עמ' 8) בולטת העובדה שהגידול ברווחיות יבואני הרכב נרשם בשנים - בהן חל ייסוף חד של השקל
- (עמ' 9) בשנת 7012 ריכזו ארבע החברות הגדולות בענף למעלה ממחצית (55 אחוז) מסך המחזור של יבואני הרכב
- (עמ' 11) שתים עשרה יבואניות הרכב העסיקו בשנת 2017 פחות מ 6,000 עובדים. שכרם הממוצע - ( 10 בניכוי שכר המנהלים שהם בעלי מניות בחברות אלו) עמד על 14 אלף ₪ ברוטו לחודש
- (עמ' 12) בעוד שרבע מהמועסקים משתכרים לא יותר מ 7.7 אלף ₪, אחוז בודד מהמועסקים משתכר לפחות 77 אלף ₪ - )לחודש(. בהקשר זה נציין כי ליבואני הרכב יש "ייצוג" גבוה יחסית )לחלקם באוכלוסיית העובדים( במאון העליון של בעלי השכר בישראל. לא רק זאת, אלא שהעובדה לפיה חברות אלו נהנות מרווחים גבוהים, שהלכו ועלו, לאורך שני העשורים האחרונים, מביאה לכך ששכיחותו של ענף זה בקרב השכירים ששמרו על מקומם במאון העליון בעשור האחרון הינו מהגבוהים בענפי המשק
-(עמ' 15) לסיכום, הממצאים בעבודה זו, שופכים אור על רווחיותם החריגה של יבואניות הרכב, אשר מרביתן חברות פרטיות. הממצאים מחזקים את הצורך ביישומה, הלכה למעשה, של "התכנית להגברת התחרותיות בענף הרכב"
עד כאן ציטוטים.
יותר נוח לצטט בר סמכא במקום לחשב על סמך הנתונים החלקים ועל סמך הנחות , שמטבע הדברים יהיו במחלוקת.
ולסיכום הציטוטים האלה :
-ליבואני הרכב הגדולים יש רווחיות חריגה.
- משכורות המנהלים חריגות בגובהם, כאשר חלקים משמעותים מהם מוצג כהוצאות ולא כשכר
-העובדים הרגילים לא נהנים מהרווחיות הזו.
http://mof.gov.il/ChiefEcon/EconomyAndResearch/Pages/WeeklyReview.aspx
יבואני רכבים או "יצרני" רווחים – ניתוח הענף בעשור האחרון: - סקירה מה 19.3.2017
-...שני שלישים מרווחי הענף מתרכזים בארבע היבואניות הגדולות.
-הגידול החד ברווחי הענף בעשור האחרון לא מצא ביטוי משמעותי בצמיחת השכר בקרב העובדים. עובדה זו הביאה לירידה משמעותית בחלקה של התמורה לעבודה בענף זה.
-(עמ' 7) בתרשים ש 2 מוצגים התפתחות הרווח המצרפי לפני מס (בהחזרת משכורות המנהלים לחברה (3)
(3) הכוונה למשכורות שמושכים מנהלים שהם בעלי מניות בחברה. יצוין כי בענף זה, יותר מבכל ענף אחר,ישנה חשיבות ל"החזרת" משכורת המנהלים לחברה, בשל העובדה שסכומים אלו חריגים בגובהם. יצוין עוד כי חלק מבעלי המניות בענף זה מחזיקים ב"חברות ארנק", כאשר רק חלק קטן מהרווחים הגבוהים שצברו בחברות אלו חולק כדיבידנד. פרצת מס זו נסגרה במסגרת חוק ההסדרים האחרון.
-(עמ' 8) בולטת העובדה שהגידול ברווחיות יבואני הרכב נרשם בשנים - בהן חל ייסוף חד של השקל
- (עמ' 9) בשנת 7012 ריכזו ארבע החברות הגדולות בענף למעלה ממחצית (55 אחוז) מסך המחזור של יבואני הרכב
- (עמ' 11) שתים עשרה יבואניות הרכב העסיקו בשנת 2017 פחות מ 6,000 עובדים. שכרם הממוצע - ( 10 בניכוי שכר המנהלים שהם בעלי מניות בחברות אלו) עמד על 14 אלף ₪ ברוטו לחודש
- (עמ' 12) בעוד שרבע מהמועסקים משתכרים לא יותר מ 7.7 אלף ₪, אחוז בודד מהמועסקים משתכר לפחות 77 אלף ₪ - )לחודש(. בהקשר זה נציין כי ליבואני הרכב יש "ייצוג" גבוה יחסית )לחלקם באוכלוסיית העובדים( במאון העליון של בעלי השכר בישראל. לא רק זאת, אלא שהעובדה לפיה חברות אלו נהנות מרווחים גבוהים, שהלכו ועלו, לאורך שני העשורים האחרונים, מביאה לכך ששכיחותו של ענף זה בקרב השכירים ששמרו על מקומם במאון העליון בעשור האחרון הינו מהגבוהים בענפי המשק
-(עמ' 15) לסיכום, הממצאים בעבודה זו, שופכים אור על רווחיותם החריגה של יבואניות הרכב, אשר מרביתן חברות פרטיות. הממצאים מחזקים את הצורך ביישומה, הלכה למעשה, של "התכנית להגברת התחרותיות בענף הרכב"
עד כאן ציטוטים.
יותר נוח לצטט בר סמכא במקום לחשב על סמך הנתונים החלקים ועל סמך הנחות , שמטבע הדברים יהיו במחלוקת.
ולסיכום הציטוטים האלה :
-ליבואני הרכב הגדולים יש רווחיות חריגה.
- משכורות המנהלים חריגות בגובהם, כאשר חלקים משמעותים מהם מוצג כהוצאות ולא כשכר
-העובדים הרגילים לא נהנים מהרווחיות הזו.