בעקבות כתבה שעלתה בדה מרקר

enigo

New member
גם אני לא מכיר מספיק את ההסכמים הבין לאומיים, אבל כבר היו לא

מעט מקרים שהם גרמו לביטול תקנות של רשות המיסים בתחומי סחר בין לאומי. לכן אמרתי שזה משהו שצריך לבדוק.
ושים לב שבהקשר שעליו דיבר בועז סופר - קביעת הגבלת מרווח שיווק לקטגוריות מסוימות - אתה נכנס בין השאר להגדרות בעייתיות מאוד של "קטגוריה". וכן, הגבלת מרווח השיווק זה פיקוח על המחיר, וכשיש פיקוח על מחיר, איכות המוצר נפגעת. במקרה הזה לא יהיה מדובר כמובן באיכות המכונית עצמה, אבל בהחלט באיכות השירות שמעניק היבואן. אתה חושב שיבואן שיגבילו אותו ברווח ישקיע את אותה כמות משאבים בהכשרת מכונאים, למשל, או החזקת מלאי חלקי חילוף? ומה לגבי אלמנטים כגון מימון מסובסד, טרייד-אין במחיר מחירון, זמינות רכבי מבחן וכן הלאה? או שאולי ניסוג בחזרה לימים שבהם היתה גרסה אחת לכל דגם, או מקסימום שתיים במקום ההיצע הרחב יחסית שיש היום, כי זה מטיל תקורה לוגיסטית נמוכה יותר על היבואן.
 

yehuda7K

New member
האם כשיש פיקוח על המחיר איכות המוצר נפגעת?

לדעתי לא בהכרח. מוצרים בפיקוח שאני יכול לחשוב עליהם הם מזון ובנזין, ולא רואה שם בעית איכות.

כפי שדיברנו, הרעיון הוא לצמצם מאוד את כמות הרכבים המשתתפים בפיקוח, כדי למזער הפגיעה בהכנסות המדינה ממס על קנית מכוניות. הונדה ג'ז ומקבילותיה נמצאים בקצה הזול של הרכבים שמתאימים למשפחה ולא חסרים יבואנים שליצרן שלהם יש רכב כזה בהיצע שלו, גם אם עדיין לא בארץ.
מה רע בכך שלרשימה מוגבלת זו של רכבים לא יהיה מימון מסובסד, טרייד אין מסובסד, ללא רכבי מבחן, וכן כולל נסיגה לימים שבהם היתה גרסה אחת לכל דגם. צריך לזכור שהיבואן לא חיב להגביל את אחוז הרווח שלו. ( אבל אם לא יגביל, לא יהנה מהטבת מס.)
ניתן להכניס לרשימה של פגיעה באיכות השירות גם חזרה לשנת אחריות בודדת במקום 3 שנות אחריות. המטרה היא שמשפחה צעירה, שחנוקה עם המשכנתא, יוכלו להרשות לעצמם רכב חדש יותר וחלקם רכב חדש לגמרי, גם אם הרכב בגימור נמוך, עם מעט אחריות, ובלי עוד הטבות שהוזכרו קודם.

לגבי הכשרת מכונאים ומלאי חלקי חילוף, המצב פחות ברור לי. ניתן לשער שקונים פרטים "יתנפלו" על הרכבים האלה, והכמות שתימכר תהיה גדולה, כך שישתלם ליבואן שלמוסכים שלו יהיו מספיק מכונאים \ חשמלאים שמכירים את הרכב.
 

enigo

New member
רכב עם שנת אחריות אחת זה רכב משומש בן שנתיים - וכבר היום הוא

זול... אותו הם גם מקבלות בלי טרייד-אין או מימון, בדיוק כמו שאתה מציע. אז המשפחות הצעירות והחנוקות לא מרוויחות כלום. יותר מזה, רוצות בזול? יש - דאצ'ה סנדרו, סיאט איביזה ועוד. הן רק צריכות להחליט על מה הן מתפשרות.
ותתפלא, במזון האיכות של מוצרים בפיקוח בהחלט נפגעת - הדוגמא הטובה ביותר היא יוגורטים. תשווה בין איכות היוגורטים שלא בפיקוח לאלו שבפיקוח, ותראה את הבדלי האיכות.
בבנזין יש פיקוח על מחיר שהוא כנראה מאוד מאוד מתירני, או נוטה לטובת המוכרים - עובדה שיש הרבה מאוד תחנות שנותנות הנחה משמעותית על דלק.
ולגבי מכונאים - כיום לפני הגעת דגם לארץ יבואן מסודר (אני מקווה שכולם כאלו) שולח צוותי מדריכים להשתלמויות בחו"ל, ואז עושה סבבים במוסכי הרשת בכל הארץ להדרכות על הדגם החדש, כולל כמובן הנפקת ספרות. כל זה עולה כסף, אפילו די הרבה כסף. עכשיו מגיע דגם זול, שעליו הוא לא מרוויח הרבה? אז חותכים בהדרכות, או שלא עושים בכלל, וכשיגיע רכב למוסך, יתנו למוסך להתגלח על הזקן של הפציינט...
 

yehuda7K

New member
לגבי הגדרות הקטגוריה של הרכבים שבתכנית

בלי לקבוע מסמרות, יתכן שצריך לקבע תחום מותר של מרווח פנים לנוסעים ושל נפח תא מטע, תחום אורך רכב, מנוע ללא טורבו (?) , נפח מנוע , מינימום גובה ועוד.

רכבים לדוגמא (נדמה לי שכבר כתבתי) הונדה ג'ז, קיה ונגה והיונדאי המקביל, פורד bmax, טויוטה ספייס ורסו, פיאט 500L , ניסאו נוט, סיטרואן c3 picasso ועוד.

נכון שההגדרות לפעמים מעוותות את השוק. בעבר הביאו רכב גבוה "מלאכותי" כדי להכנס לקטגוריה. אין הגדרות מושלמות ויתכן שזה יקרה שוב. אבל אם רוב עצום של הרכבים שיכנסו לרשימה אכן יהיו אלה הרצויים, זו עדיין יכולה להיות הצלחה גדולה.
 

enigo

New member
מה אכפת לך אם יש טורבו במנוע או לא? ולאיזה נפח של תא מטען

תתיחס? יש שני סטנדרטים מקובלים למדידה, ולא פעם יש לרכב בודד ארבעה או חמישה נתונים - עם צמיג רזרבי או בלי, עד המדף, עד קצה המושב או עד התקרה - וכל זה כפול שתיים בגלל שני הסטנדרטים...
וזה רק על קצה המזלג הבעייתיות עם השיטה הזו.
 

yehuda7K

New member
המפרט הרצוי לרכב כזה

על המפרט להתמקד ברכב זול שנותן את המינימום ההכרחי למשפחה עם ילדים ועם משכנתא, ומצד שני לא ימכר בכמויות גדולות מדי וכך יפגע בהכנסות ממיסים, מה שיגרום אולי לביטול כל התכנית.
נראה לי שהיעדר טורבו לא יפגע במי שבאמת צריך רכב משפחתי אבל מי שמצבו הכספי טוב, יקנה רכב אחר, יקר יותר ועם טורבו.
כמובן שזה רעיון גלמי, ויתכן שהכללת רכבים עם טורבו לא תגדיל יותר מדי את מכירות הרכבים מהקטגוריה הזו.

גם לגבי תא המטען, המטרה שהרכב יספיק למטרה המקורית אבל שפחות דגמים יתפסו טרמפ על התכנית הזו. איך למדוד? אין בכוונתי לתת תשובה מדויקת לכל פרמטר, אבל במקרה זה אולי צריך למדוד בארץ את כולם באותה השיטה. אגב, נדמה לי שארגון הצרכנים האמריקאי משתמש בבלוקים סטנדרטים של משהו כמו קלקר , וסופר כמה בלוקים כאלה נכנסו לתא המטען, אבל שלא יתפסו אותי במילה בנושא זה.

אולי גם הלובי של יבואני הרכב לא יצא למלחמה נחרצת נגד התכנית כשיראה שהקטגוריה מוגדרת בצורה מצומצמת ולא תפגע מהותית במכירות הרכבים האחרים, שעליהם מתח הרווחים גבוה יותר. האידיאל הוא שלכל יבואן יהיה רק סוג רכב אחד בקטגוריה זו או אולי אחד לכל מותג רכב.

לכל שיטה יש בעיות ולא צריך להירתע מכמה קשיים, כמו למשל פטנטים של פעם כשבנו גג מוגבה מפיברגלס (נדמה לי לאיזה סקודה ישנה) כדי לעבור את סף הגובה שנתן הטבת מיסוי. אין פתרונות מושלמים.
 

enigo

New member
יש היום יצרנים שכל המכוניות שלהם עם טורבו. כך שאין קשר למחיר

האמת היא שאני גם לא מבין את ההצעה שלך במתכונת שאתה מציג פה - הרי התחלנו ממחאה על רווחי היבואנים, ובסוף אתה מגיע לאיזו גרסת "מחיר למשתכן" של עולם הרכב.
אגב, מחיר למשתכן הוא דוגמא נהדרת למה קורה כשממשלות מתערבות בשוק פרטי בצורה חלקית - ההנחה במחיר היתה אמורה להגיע בעיקר מכך שהקבלנים קיבלו את הקרקע בחינם, ובכך נחסך חלק גדול מהעלות מבחינתם. אבל מכיוון שיש כבר מחיר קבוע מראש, והקהל "שבוי", אז הקבלנים מרשים לעצמם לחתוך פינות נוספות כדי להגדיל את הרווח. וכך פתאום מתגלה מפרט הרבה יותר נמוך של אבזור (ואלוהים יודע מה קורה מתחת לעור), תנאי רכישה פחות נוחים וכן הלאה.
 

yehuda7K

New member
הורדת רווח היבואן ע"י הטבת מס מתנגשת עם הנזק להכנסות האוצר

ככל שנמכרות יותר מכוניות ששייכות לתכנית של הורדת מחיר הרכב ע"י שילוב של מתח רווחים נמוך של היבואן עם הטבת מס, נוצרת פגיעה גדולה יותר בהכנסות המדינה ממיסים. כלומר אם המכוניות האלה נמכרות טוב מדי נוצרת בעיה לאוצר. אם הן נמכרות לא טוב, האוצר שמח אבל אז בשביל מה כל התרגיל?
צריך להגיע בכוונונים עדינים למצב אמצעי כלשהו שבו מכוניות משפחתיות בסיסיות יהיו באמת זולות אבל שלא ימכרו טוב מדי. או- להעלות במעט מאוד את המס על כל שאר הרכבים היקרים יותר, וזה כמובן יהיה מאוד לא פופולארי.

מבחינה זו מה שמציע בועז סופר - להכתיב בכוח את מתח הרווחי- טוב יותר , אלא שזה תיאורטי כי הלובי של היבואנים יצליח לדעתי להפיל את התכנית של בועז סופר עוד בשלב העוברי, כי הפגיעה ברווחיהם גדולה מאוד.

ההבדל הגדול בין תכנית כזאת ומחיר למשתכן הוא ההצע. ברכבים ההצע גמיש ואין בעיה ליבא עוד רכבים לפי הנדרש. לעומת זאת בדירות כל הבעיה היא הצע קרקעות, ו"מחיר למשתכן" לא מגדילה את ההצע, ולכן היא תכנית רעה עם מגרעות וללא שום יתרונות, פרט לפוליטיקאים שחיבים להראות איזשהו השג, אפילו אם הוא בכלל לא השג.

לגבי טורבו, זו אכן תהיה בעיה ליצרנים שאין להם מנועים ללא טורבו. שוב, הטורבו אינו חלק חיוני בתכנית אלא "סובל" מהרצון לצמצם את הביקוש לרכבים שמשתתפים בתכנית רק לקונים שבאמת חשוב להם.
אגב, הבנתי שהיצרנים פנו לטורבו כדי להקל על הרכבים שלהם לעמוד (בצורה מלאכותית) במבחני זיהום. אלא שכאשר מבחני הזיהום יעשו אמיתים יותר, המגמה תתהפך וממנועי טורבו יעברו למנועים גדולים יותר אבל בלי טורבו.
Future cars will get bigger engines due to real-world emissions tests
 

enigo

New member
בכתבה שהבאת אף אחד לא מדבר על וויתור על הטורבו, אלא על עצירת

מגמת ההקטנה וחזרה לנפחים קצת יותר גדולים.
תוכניות מסובכות מלאות נקודות תורפה שיגרמו לכשלונן. תוכנית של הטבת מיסוי עם הכתבת מפרט היא יותר מסתם מסובכת, היא סיוט בירוקרטי שאין לו שום סיכוי לשרוד.
אתה רוצה להגדיר אורך, רוחב, גובה, נפח תא מטען, סוג מנוע... מה לגבי אבזור בטיחות? ציון ריסוק? ורגע - מי בכלל מחליט מה מספיק למשפחה צעירה?
אני חוזר שוב - יש בארץ מכוניות מספקות למשפחה צעירה, חדשות, כבר מאזור שישים אלף שקלים. מי שרוצה - מוזמן לקנות. מי שרוצה משהו אחר, יכול לקנות משומש. אז מה בעצם התוכנית הסופר-מורכבת הזו אמורה להשיג? כי התחלנו מצמצום רווחי יבואנים ואנחנו נמצאים עכשיו במקום אחר לגמרי.
 

yehuda7K

New member
המטרה: שמשפחה עם ילדים יקנו רכב משפחתי במחיר סביר

צמצום רווח היבואן נגזר מהמטרה, ואינו מטרה בפני עצמו. האמצעי לצמצום הוא הטבת מס.
האילוץ הוא שהפגיעה בהכנסות המדינה ממיסים תהיה מינימלית, כלומר הטבת המס תינתן רק לקצה הזול של רכבים משפחתים, כדוגמת הונדה ג'אז, ורק לדגמים הבסיסים.
כדי להבטיח שההטבה תינתן רק לרכבים כאלה, צריך להגדיר את הקטגוריה הזו כך שתכלול רכבים כאלה ולא תכלול רכבים אחרים. מוצע שההגדרה תכלול למשל מרווח לנוסעים, מינ' תא מטען, מקס' מחיר לפני מס, אין טורבו ועוד. היפותטית אם שר האוצר יפעיל תכנית כזו, יש לו מומחים במשרדו שיוכלו להציע מה יהיו הקריטריונים, ובודאי לא יהיו קשורים להצעה שלי. לדעתי ההגדרה לא כזו מסובכת.

אני חולק על דעתך ש"יש בארץ מכוניות מספקות למשפחה צעירה, חדשות, כבר מאזור שישים אלף שקלים". פיקנטו ודומיו צפופים מדי עבור רכב משפחתי, ותא המטען די סמלי.
לגבי הצעתך שיקנו רכב משומש, רוב האנשים לא רוצים רכב משומש וקונים רק אם אין להם אופציה אחרת ובצדק. קל מאוד ליפול בפח בקנית רכב משומש. חוץ מזה, כאשר רכבי קטגוריה זו יהיו זולים, גם מחיריהם כרכב משומש יהיו זולים, למי שמעונין.
לגבי הכתבה שהבאתי הצדק איתך, ולא מדובר שם על ויתור על הטורבו.
 

enigo

New member
מי מדבר על פיקנטו? יש סנדרו, למשל.

ולמה שדווקא למשפחות צעירות יגיע רכב בזול? מה, סטודנטים וחיילים משוחררים הם אזרחים סוג ב'? ברור שלא, אז גם להם צריך לתת הטבת מס. ומה עם משפחות לא כל כך צעירות? הם זבל?!
ואני לא צוחק, ככה בדיוק הדברים מתנהלים בפוליטיקה. כך שהרעיון שלך מהר מאוד יתדרדר לכדי המקבילה המוטורית של פרויקט הדירות של כחלון, שאת הבעיות שצצו בו כבר פירטתי.
וזה עוד לפני שנגענו באופציות לתרגילי מס, שגם אותם הזכרתי.
ולגבי ההגדרות שנשמעות לך פשוטות - הנה אתה כבר טועה בהן, כשאתה מגדיר ג'אז כאוטו משפחתי. הוא לא - הוא רכב סופרמיני. לדעתך הוא אולי מתאים למשפחה, אבל מי אמר שלדעת אחרים הוא יתאים? והנה הבעייתיות של הגדרות שכאלו להטבת מס על קצה המזלג.
עוד בעיה - ההצעה שלך עשויה בהחלט לגרום לכך שמכוניות נוראיות כמו מיצובישי אטראז' יהפכו לאטרקטיביות יותר מבחינת מחיר, ויצא שהסטת אנשים לכיוון קניית רכב לא בטוח. לא להיט...
 

yehuda7K

New member
כל הרעיון הוא שכל אחד יוכל לקנות את הרכב מהקטגוריה עם ההטבה

הצעתי להגדיר את הקטגוריה לפי הצרכים של משפחה צעירה עם ילדים אבל בודאי שכל אחד יוכל לקנות רכב זה. דירות "מחיר למשתכן" שונות לגמרי כי הבעיה בדירות היא שאין מספיק הצע ואילו ברכבים כמובן שההצע פחות או יותר לא מוגבל.

הקטגורית צריכה לכלול רכבים שיש בהם מספיק מרווח לנוסעים ומספיק נפח בתא המטען. זהו זה. בטיחות ומניעת זיהום כבר מוגדרים לכל הרכבים. "הונדה ג'אז" ודומותיה עונות על הצורך הזה , וזה לא משנה אם יקראו לרכב סופר מיני או בשם אחר. חוץ מזה, התיאור "רכב משפחתי" הוא חלק מההסבר על ההגיון של התכנית אבל בהגדרת הקטגוריה עצמה אין צורך בתיאורים אלא רק במספרים כמו נפח, אורך, יש או אין טורבו וכו'.

לגבי האטראז', אם הוא לא בטוח הוא צריך להיפסל לפי תקנים ודרישות כלליות לענף הרכב ולא צריך לסבך את התכנית באלמנטים (כמו בטיחות) שלא שיכים לה.

לגבי דאצ'יה סנדרו, לפי הביקורות נפח תא המטען שלה לא גדול ורחוק מזה של ההונדה ג'אז ולכן אינה מתאימה לתכנית המדוברת. אגב, הקונים לא מתנפלים על ה"מציאה" הזו. אפילו אם היפותטית הנתונים של הסנדרו היו בתחום התכנית, הממשלה צריכה ליצור קטגוריה שלמה של רכבים כאלה ולא לסמוך על טוב ליבו של יצרן אחד בודד.
 

enigo

New member
זה שאתה החלטת שג'אז מספיקה למשפחה זה יופי, אבל לא ממש מספיק

ולגבי הבטיחות - תתפלא, אבל אין דרישות מינימום. עקרונית אפשר לשווק בארץ כל מכונית שעומדת בתקן האירופאי, גם אם יש לה כוכב בטיחות אחד - או אפס. מצד שני, לא כל המכוניות המשווקות בארץ נבחנו במבחן הריסוק האירופאי - או כי הן לא משווקות באירופה (שברולט קרוז, לדוגמא) או כי הארגון העצמאי שעושה את מבחני הריסוק עדיין לא בחן אותן מסיבותיו. לכן אתה לא יכול להכניס את ציון הבטיחות של יורואנקאפ להגדרות.
כנ"ל לגבי הטורבו, שאתה כל הזמן חוזר אליו. וציינתי גם את הבעייתיות בנפח תא המטען - יש כמה וכמה דרכים למדוד, והרבה נתונים ש"מסתובבים" ברשת. לאיזה מהם להתייחס? ומה לגבי מקרים בהם מבנה תא המטען גרוע, בלי קשר לנפח (למשל קיה פורטה דור ראשון, שבה פתח תא המטען היה צר מאוד).
ומה לגבי צריכת דלק? הרי אם מעודדים מכונית, צריך לעודד מכונית חסכונית וידידותית לסביבה, לא?
זה מקרה שבו כדאי ללמוד מההיסטוריה - רגולציה מסובכת רק מסבכת את החיים ובדרך כלל לא מצליחה להשיג את מטרתה. זה לא הפתרון.
 

yehuda7K

New member
הצעותיך לשיפור התחרותיות בשוק הרכב בדרכים אחרות

לגבי "אם אנשים יפסיקו לקנות מכוניות בלי לעשות השוואות מחירים ובלי להתמקח, אם אנשים יפסיקו לקנות מכוניות לפי "מה שיש לשכן" או איזה רכב לוי יצחק אוהב במחירון שלו. אז תקבל שוק תחרותי יותר. "
לדעתי אין לזה סיכוי. כולנו מתנהגים בצורה לא רציונלית, חלק יותר וחלק פחות. אפשר לשפר רק בשוליים, למשל אם כבר בבית הספר בכיתות הנמוכות ילמדו כך את הילדים הקטנים, בגיל שהם עדיין מאמינים למורה. בכל זאת כמובן שלדעתי זה פתרון טוב, אם היה אפשרי.

"דבר היחיד שהממשלה תצטרך לעשות אז - הדבר היחיד שבו היא באמת מועילה - הוא לוודא שכולם "משחקים יפה", ואף אחד לא מפעיל את הכח שלו כדי לאלץ גופים אחרים לעשות משהו שהם לא רוצים. ראה ערך החברה המרכזית למשקאות ודרכי הפעולה שלה, כפי שהם מדווחים בכלי התקשורת"
הלוואי, אבל הממשלה מאוד לא יעילה, וכמעט לא משנה מי בשלטון.
גם פה פתרון אפשרי הוא עידוד ע"י פרסים ותשלום למודיעים כמו עובדים מפוטרים ממורמרים שיספרו על התרגילים שעושה המעסיק שלהם.
 

enigo

New member
כשאמרתי "הממשלה" התכוונתי לגופים רגולטוריים כמו הממונה על

ההגבלים. הם דווקא עובדים בדרך כלל לא רע.
 

yehuda7K

New member
לא רואה שרשות ההגבלים עושה עבודה טובה.

בעצם נכון להגיד שהם עושים טוב, אבל זה רחוק מלהיות מספיק. הם חזקים על הקטנים.
אחרי שלישית הממונים על ההגבלים הכוכבים- טורבוביץ, תדמור ושטרום הממונים הידרדרו. רונית קן היתה חלשה. דויד גילה היה ככה ככה שפתאום ברגע האחרון לקח החלטות אמיצות (הגדרת רווח מופרז,מתווה הגז).
הממונה הנוכחית היא כשלון ידוע מראש, חיפשו ומצאו מישהי שלא תפריע בתחומים מסוימים. כמובן שהיא עדיין חזקה על הקטנים ועל אלה שלא התחברו לפוליטיקאים הנכונים.
אסור שפוליטיקאים ימנו את ראש הרשות. לשרים אולמרט ופואד היה נוח עם רונית קן. אני לא בטוח מי הפוליטיקאי שבחר את מיכל הלפרן, אבל הוא בודאי מרוצה שהיא לא מפריעה.
 

yehuda7K

New member
הגנת ינוקא 3

לגבי "הגנת ינוקא לא רלוונטית לשוק הרכב כרגע. יכול להיות שהיא תהיה רלוונטית ברגע שהמותגים הסיניים יתחילו לייצא ברצינות, ואז הממשלה יכולה להחליט שהייצוג שלהם חייב להיות על ידי חברה חדשה, שתקבל העדפה כלשהי. כרגע, אין לך למי לתת הגנת ינוקא - גם היבואן הכי חלש עדיין גדול, וותיק ומבוסס מכדי לענות להגדרה של "ינוקא". "

אולי אפשר לקרוא להטבה זו שהצעתי, לא הגנת ינוקא אלא סתם הפליית מס לטובת יבואן, גדול או קטן, שיסתפק במתח רווחים נניח של 15% ובתמורה יקבל הטבת מס למשך נניח 3 שנים. כמובן שהכוונה לרכבים עממים ולא רכבי יוקרה או סתם רכבים יקרים.
 

enigo

New member
מה שאמרת לגבי הנחות לא נכון - א' כי חלק גדול מהמכירות

לפרטיים הוא בימי מכירות, מבצעים למועדונים וכן הלאה. סוזוקי כן נותנים הנחות, מניסיון של שלושה אנשים שונים שאני מכיר. גם במאזדה מקבלים הנחות, בוודאות. נשארה טויוטה שלגבי אין לי מידע מוצק, אבל בוודאות יש גם אצלה ימי מכירות עם הנחות ו"תנאים מועדפים".
הטרייד-אין עולה כסף ליבואנים. לכולם. גם כשאתה לא מקבל מחיר מחירון - אתה מקבל מחיר גבוה יותר מאשר אם היית פונה לסוחר רכב באופן עצמאי, חוץ אולי ממקרים חריגים.
עבודה מול סוכנויות - שאל את המקור שלך בסוכנות טויוטה, אם הוא יודע כמה כסף מקבלת הסוכנות מהיבואן כתמיכה לפרסום מקומי, תמיכה בהארכת אחריות לשנה או שנתיים נוספות, מימון שיפוץ הסוכנות וכן הלאה. שלא לדבר על תקציב הפרסום הכללי, שגם הסוכנות נהנית ממנו.
ולגבי וורן באפט - באמת נראה לך שכל מה שהוא מקבל מעבודתו הוא שכר של מאה אלף דולר? תחשוב שוב - ובדוק את הנתונים.
לא יודע, עדיין לא ראיתי בנתונים שכר מופרך או רווח הזוי. יש שכר גבוה - כמו בחברות אחרות בסדר גודל דומה. ויש רווח - אבל יש גם סיכון ויש הפסדים. וממש לא ברור לי על איזה קרטל אתה מדבר. יש יותר יבואני רכב גדולים מאשר רשתות שיווק גדולות...
&nbsp
 

yehuda7K

New member
הנחות וכשל שוק או קרטל

הפתעת אותי עם הנחות בסוזוקי ובמאזדה. לגבי טויוטה, לפני מספר שנים שאלתי ונאמר שביום המכירות אין הנחה אבל יש תוספת אבזור, ואני מסכים שזה עולה כסף ליבואן.
בסה"כ לגבי עלויות שיש ליבואן בשיווק לקונים פרטים, הוספת לי ידע.
כמובן שאיני יכול לכמת את העלות הזו, אבל נדמה לי שציטטתי (ואם צריך אמצא עוד) שרווח היבואן במכירה לקונים פרטים גבוה מהותית מהרווח במכירה לקונים מוסדים, ויש בזה הגיון. הבעיה היא שההפרש ברווחים בין 2 סוגי קונים אלה הוא מוגזם ולכן מהווה כשל שוק.

לגבי כמעט קרטל, כפי שקראתי לזה, זה לא סותר תחרות קשה ואף בין השותפים לכשל השוק. למשל החברות הסלולריות לפני כניסת גולן לשוק, באמת התחרו ביניהם אבל עדיין הרווחים שלהם היו מופרזים לפי כל קנה מידה.
 
למעלה