מדוע אין למעשה תחרות לרכבת ישראל?

מצב
הנושא נעול.
זה פשוט כבר לא עובד כך

דברתי על אוטובוסים בעיקר, בכסף שמרווחים אפשר להקפיד על
אמינות הלוז, לגייס יותר נהגים ...
זה פשוט כבר לא עובד כך
במדינת ישראל נוסו שתי שיטות, לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה.

א. עד 2011 (לאורך כל ההסטוריה של אגד ודן וגם בשנים הראשונות של התחרות)
הכסף מהנוסעים הלך ישירות למפעילים, המדינה כיסתה את הפער בין זה לבין העלותה אמיתית של הפעלת השירות (+רווח כמובן) - תח"צ תמיד מסובסדת אך כך המדינה סבסדה כמה שפחות. מעט הקווים הרווחים שהיו תרמו גם הם להקטנת הסובסידיה שהמדינה מממנת (זה נקרא סבסוד צולב).
התעריפים אמנם תמיד נקבעו על ידי המדינה, אך בעבר הרחוק זה תמיד היה כרוך במשא ומתן עם אגד, כך שכשאגד העלתה שכר לחברים בשנות ה-60 זה היה בחלקו על סמך הגדלת הסובסידיה ובחלקו הגדול יותר על סמך סיכום עם האוצר להעלות את מחירי הנסיעה בצורה שערורייתית. סיקרתי את זה כאן.
היתרון בשיטה הוא שהמפעיל חושב בראיה מאד מאד יעילה כלכלית (עבורו), אבל זה גם החסרון בשיטה.
כך לדוגמה יש רק דבר אחד כלכלי יותר מאוטובוס מלא בנוסעים, וזה אוטובוס מפוצץ בנוסעים עד אפס מקום. תופעת הסרדינים היתה הרבה יותר חזקה אז מאשר היום. מאחר וקו עירוני פחות רווחי מקו בינעירוני, אגד פיתחה לאורך השנים תחבורה בינעירונית נהדרת אך בהרבה ערים הזניחה וניוונה, לעיתים בכוונה תחילה את השירות העירוני.
מנגד, יש מעט מאד דברים פחות רווחיים מאוטובוס ריק, השירות למגזר הכפרי הלך והצטצמצם עם השנים, ולפני עשור וקצת היו יותר מ-300 יישובים ללא שירות כלל (היום נשארו רק כמה עשרות כאלה, והפער הולך ונסגר).
בניגוד לחשיבה הרווחת, נסיעות שלא יצאו ואיחרו קרו גם אז. בקווים התדירים בגוש דן וירושלים היה לפעמים ממש נוהל קבוע של לפרסם לו"ז לציבור ששימש לסדרנים כ"המלצה בלבד". אם נהיה יותר כנים, בקווים עירוניים בעצם לא פורסם שום לו"ז לציבור, רק תדירות שעתית מתוכננת ולא היתה שום דרך לדעת אם האוטובוס שלך בכלל יצא או לא. חיכית עד שהגיע האוטובוס בלי לדעת כלום.
יש גם משהו מאד לא רווחי בכרטיסי מנוי, כרטיסי מעבר, שירות משותף עם מפעילים אחרים וכו'. אם נסעת בשני אוטובוסים נענשת במחיר, אם נסעת גם עם אגד וגם דן באופן קבוע נאלצת להחזיק שתי כרטיסיות שונות. החופשי חודשי משנות ה-90 חולק לעשרה אזורים כדי שלא "תנצל את ההטבה יותר מדי".

היום (בערך מ-2011 זה התחיל בגוש דן וירושלים והתרחב תוך כמה שנים לכלל הענף), השיטה שונה לחלוטין. המדינה משלמת למפעיל לפי קילומטר של נסיעת שירות, ונותנת תמריץ גבייה על כל נוסע. זה מאפשר לתת שירות לא רווחי ליישובים מרוחקים, לתת שירות לילה לא רווחי, לאפשר מעברים וכרטיסי מנוי זולים ועוד.

מנגד, זה הופך את המפעילים לאדישים לשאלה האם יש נוסעים או לא על האוטובוס (תמריץ הגבייה ממש קטן ונועד בעיקר לוודא שהמפעיל מדריך את הנהגים להתעקש על תשלום עבור מי שכבר נוסע). זה הופך את המערכת לפחות יעילה במונחים כלכליים, ומייצר קושי להוסיף נסיעות רק בשעות השיא היכן שהכי צריך כי זה לא כלכלי להביא אוטובוס ונהג לשעה אחת בבוקר. (גם בשיטה הקודמת זה היה לא מאד כלכלי, אבל אם זה היה אוטבווס מלא אז כן הלכו על זה).


המצב הרצוי הוא כנראה יותר המצב הנוכחי, עם שינויים קלים במנגנון בשביל לתקן את הבעיות הקיימות, בין אם על ידי הגדלת תמריץ הגבייה כדי שהמפעיל לא יהיה אדיש לחלוטין לנוסעים, או בדרך אחרת. את משבר הנהגים יש לפתור, ואז גם האמינות שאכן הדרדרה לאחרונה תחזור ותעלה אך זה לא לגמרי קשור לשתי השיטות שהוזכרו פה (הסיבה למעמד הנהג הגבוה בעבר קשור להיותן של אגד ודן קואופרטיבים בבעלות החברה ולא חברות פרטיות רגילות, זה לא לשאלה אם הפדיון הולך למפעיל או למדינה)
 
תודה על ההסבר,

זה פשוט כבר לא עובד כך
במדינת ישראל נוסו שתי שיטות, לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה.

א. עד 2011 (לאורך כל ההסטוריה של אגד ודן וגם בשנים הראשונות של התחרות)
הכסף מהנוסעים הלך ישירות למפעילים, המדינה כיסתה את הפער בין זה לבין העלותה אמיתית של הפעלת השירות (+רווח כמובן) - תח"צ תמיד מסובסדת אך כך המדינה סבסדה כמה שפחות. מעט הקווים הרווחים שהיו תרמו גם הם להקטנת הסובסידיה שהמדינה מממנת (זה נקרא סבסוד צולב).
התעריפים אמנם תמיד נקבעו על ידי המדינה, אך בעבר הרחוק זה תמיד היה כרוך במשא ומתן עם אגד, כך שכשאגד העלתה שכר לחברים בשנות ה-60 זה היה בחלקו על סמך הגדלת הסובסידיה ובחלקו הגדול יותר על סמך סיכום עם האוצר להעלות את מחירי הנסיעה בצורה שערורייתית. סיקרתי את זה כאן.
היתרון בשיטה הוא שהמפעיל חושב בראיה מאד מאד יעילה כלכלית (עבורו), אבל זה גם החסרון בשיטה.
כך לדוגמה יש רק דבר אחד כלכלי יותר מאוטובוס מלא בנוסעים, וזה אוטובוס מפוצץ בנוסעים עד אפס מקום. תופעת הסרדינים היתה הרבה יותר חזקה אז מאשר היום. מאחר וקו עירוני פחות רווחי מקו בינעירוני, אגד פיתחה לאורך השנים תחבורה בינעירונית נהדרת אך בהרבה ערים הזניחה וניוונה, לעיתים בכוונה תחילה את השירות העירוני.
מנגד, יש מעט מאד דברים פחות רווחיים מאוטובוס ריק, השירות למגזר הכפרי הלך והצטצמצם עם השנים, ולפני עשור וקצת היו יותר מ-300 יישובים ללא שירות כלל (היום נשארו רק כמה עשרות כאלה, והפער הולך ונסגר).
בניגוד לחשיבה הרווחת, נסיעות שלא יצאו ואיחרו קרו גם אז. בקווים התדירים בגוש דן וירושלים היה לפעמים ממש נוהל קבוע של לפרסם לו"ז לציבור ששימש לסדרנים כ"המלצה בלבד". אם נהיה יותר כנים, בקווים עירוניים בעצם לא פורסם שום לו"ז לציבור, רק תדירות שעתית מתוכננת ולא היתה שום דרך לדעת אם האוטובוס שלך בכלל יצא או לא. חיכית עד שהגיע האוטובוס בלי לדעת כלום.
יש גם משהו מאד לא רווחי בכרטיסי מנוי, כרטיסי מעבר, שירות משותף עם מפעילים אחרים וכו'. אם נסעת בשני אוטובוסים נענשת במחיר, אם נסעת גם עם אגד וגם דן באופן קבוע נאלצת להחזיק שתי כרטיסיות שונות. החופשי חודשי משנות ה-90 חולק לעשרה אזורים כדי שלא "תנצל את ההטבה יותר מדי".

היום (בערך מ-2011 זה התחיל בגוש דן וירושלים והתרחב תוך כמה שנים לכלל הענף), השיטה שונה לחלוטין. המדינה משלמת למפעיל לפי קילומטר של נסיעת שירות, ונותנת תמריץ גבייה על כל נוסע. זה מאפשר לתת שירות לא רווחי ליישובים מרוחקים, לתת שירות לילה לא רווחי, לאפשר מעברים וכרטיסי מנוי זולים ועוד.

מנגד, זה הופך את המפעילים לאדישים לשאלה האם יש נוסעים או לא על האוטובוס (תמריץ הגבייה ממש קטן ונועד בעיקר לוודא שהמפעיל מדריך את הנהגים להתעקש על תשלום עבור מי שכבר נוסע). זה הופך את המערכת לפחות יעילה במונחים כלכליים, ומייצר קושי להוסיף נסיעות רק בשעות השיא היכן שהכי צריך כי זה לא כלכלי להביא אוטובוס ונהג לשעה אחת בבוקר. (גם בשיטה הקודמת זה היה לא מאד כלכלי, אבל אם זה היה אוטבווס מלא אז כן הלכו על זה).


המצב הרצוי הוא כנראה יותר המצב הנוכחי, עם שינויים קלים במנגנון בשביל לתקן את הבעיות הקיימות, בין אם על ידי הגדלת תמריץ הגבייה כדי שהמפעיל לא יהיה אדיש לחלוטין לנוסעים, או בדרך אחרת. את משבר הנהגים יש לפתור, ואז גם האמינות שאכן הדרדרה לאחרונה תחזור ותעלה אך זה לא לגמרי קשור לשתי השיטות שהוזכרו פה (הסיבה למעמד הנהג הגבוה בעבר קשור להיותן של אגד ודן קואופרטיבים בבעלות החברה ולא חברות פרטיות רגילות, זה לא לשאלה אם הפדיון הולך למפעיל או למדינה)
תודה על ההסבר,
 

alantan

New member
זה גם מסביר מדוע אין שום בקרה תפעולית לגבי באנצ'ינג

זה פשוט כבר לא עובד כך
במדינת ישראל נוסו שתי שיטות, לכל אחת היתרונות והחסרונות שלה.

א. עד 2011 (לאורך כל ההסטוריה של אגד ודן וגם בשנים הראשונות של התחרות)
הכסף מהנוסעים הלך ישירות למפעילים, המדינה כיסתה את הפער בין זה לבין העלותה אמיתית של הפעלת השירות (+רווח כמובן) - תח"צ תמיד מסובסדת אך כך המדינה סבסדה כמה שפחות. מעט הקווים הרווחים שהיו תרמו גם הם להקטנת הסובסידיה שהמדינה מממנת (זה נקרא סבסוד צולב).
התעריפים אמנם תמיד נקבעו על ידי המדינה, אך בעבר הרחוק זה תמיד היה כרוך במשא ומתן עם אגד, כך שכשאגד העלתה שכר לחברים בשנות ה-60 זה היה בחלקו על סמך הגדלת הסובסידיה ובחלקו הגדול יותר על סמך סיכום עם האוצר להעלות את מחירי הנסיעה בצורה שערורייתית. סיקרתי את זה כאן.
היתרון בשיטה הוא שהמפעיל חושב בראיה מאד מאד יעילה כלכלית (עבורו), אבל זה גם החסרון בשיטה.
כך לדוגמה יש רק דבר אחד כלכלי יותר מאוטובוס מלא בנוסעים, וזה אוטובוס מפוצץ בנוסעים עד אפס מקום. תופעת הסרדינים היתה הרבה יותר חזקה אז מאשר היום. מאחר וקו עירוני פחות רווחי מקו בינעירוני, אגד פיתחה לאורך השנים תחבורה בינעירונית נהדרת אך בהרבה ערים הזניחה וניוונה, לעיתים בכוונה תחילה את השירות העירוני.
מנגד, יש מעט מאד דברים פחות רווחיים מאוטובוס ריק, השירות למגזר הכפרי הלך והצטצמצם עם השנים, ולפני עשור וקצת היו יותר מ-300 יישובים ללא שירות כלל (היום נשארו רק כמה עשרות כאלה, והפער הולך ונסגר).
בניגוד לחשיבה הרווחת, נסיעות שלא יצאו ואיחרו קרו גם אז. בקווים התדירים בגוש דן וירושלים היה לפעמים ממש נוהל קבוע של לפרסם לו"ז לציבור ששימש לסדרנים כ"המלצה בלבד". אם נהיה יותר כנים, בקווים עירוניים בעצם לא פורסם שום לו"ז לציבור, רק תדירות שעתית מתוכננת ולא היתה שום דרך לדעת אם האוטובוס שלך בכלל יצא או לא. חיכית עד שהגיע האוטובוס בלי לדעת כלום.
יש גם משהו מאד לא רווחי בכרטיסי מנוי, כרטיסי מעבר, שירות משותף עם מפעילים אחרים וכו'. אם נסעת בשני אוטובוסים נענשת במחיר, אם נסעת גם עם אגד וגם דן באופן קבוע נאלצת להחזיק שתי כרטיסיות שונות. החופשי חודשי משנות ה-90 חולק לעשרה אזורים כדי שלא "תנצל את ההטבה יותר מדי".

היום (בערך מ-2011 זה התחיל בגוש דן וירושלים והתרחב תוך כמה שנים לכלל הענף), השיטה שונה לחלוטין. המדינה משלמת למפעיל לפי קילומטר של נסיעת שירות, ונותנת תמריץ גבייה על כל נוסע. זה מאפשר לתת שירות לא רווחי ליישובים מרוחקים, לתת שירות לילה לא רווחי, לאפשר מעברים וכרטיסי מנוי זולים ועוד.

מנגד, זה הופך את המפעילים לאדישים לשאלה האם יש נוסעים או לא על האוטובוס (תמריץ הגבייה ממש קטן ונועד בעיקר לוודא שהמפעיל מדריך את הנהגים להתעקש על תשלום עבור מי שכבר נוסע). זה הופך את המערכת לפחות יעילה במונחים כלכליים, ומייצר קושי להוסיף נסיעות רק בשעות השיא היכן שהכי צריך כי זה לא כלכלי להביא אוטובוס ונהג לשעה אחת בבוקר. (גם בשיטה הקודמת זה היה לא מאד כלכלי, אבל אם זה היה אוטבווס מלא אז כן הלכו על זה).


המצב הרצוי הוא כנראה יותר המצב הנוכחי, עם שינויים קלים במנגנון בשביל לתקן את הבעיות הקיימות, בין אם על ידי הגדלת תמריץ הגבייה כדי שהמפעיל לא יהיה אדיש לחלוטין לנוסעים, או בדרך אחרת. את משבר הנהגים יש לפתור, ואז גם האמינות שאכן הדרדרה לאחרונה תחזור ותעלה אך זה לא לגמרי קשור לשתי השיטות שהוזכרו פה (הסיבה למעמד הנהג הגבוה בעבר קשור להיותן של אגד ודן קואופרטיבים בבעלות החברה ולא חברות פרטיות רגילות, זה לא לשאלה אם הפדיון הולך למפעיל או למדינה)
זה גם מסביר מדוע אין שום בקרה תפעולית לגבי באנצ'ינג
כי למפעיל לא אכפת אם כל האוטובוסים יגיעו יחד ואז יהיה מרווח של חצי שעה, העיקר שביצע את הקילומטראז'. דוגמא מהיום ב־08:30, רכבת סבידור מרכז, תדירות מוצהרת של פעם ב־8 דקות. ארבע מכונות קו 55 נוסעות להן בכיף יחד לכיוון מערב. הן כבר נמצאות כולן ברחוב ארלוזורוב אחרי נמיר. האוטובוס הבא בעוד 30 דקות כאשר הוא ועוד מכונה לידו נמצאים עדיין במסוף אלוף שדה.
&nbsp
עם בקרה תפעולית נאותה, כפי שמקובל בערים הגדולות בעולם, היו נקודות ויסות - למשל במסוף אלוף שדה ובגבעתיים. הבקר היה אומר לאוטובוס הראשון להמתין דקה. אלה שמאחוריו היו מרוקנים את הנוסעים שלהם ומעבירים אותם לרכב הראשון שהיה ממשיך מיד ואלה שאחריו היו יוצאים מאוחר יותר כדי לרווח את התדירות. או לחלופין היו מורידים את כולם מהאוטובוס הראשון והם היו עוברים לזה שמאחוריו. הראשון היה טס קדימה חמש-שש תחנות ללא נוסעים ומתחיל לאסוף משם.
&nbsp
קרדיט לתמונה: www.efobus.com

 
זה קורה במטרונית כל הזמן ושם יש בקרת תפעול.

זה גם מסביר מדוע אין שום בקרה תפעולית לגבי באנצ'ינג
כי למפעיל לא אכפת אם כל האוטובוסים יגיעו יחד ואז יהיה מרווח של חצי שעה, העיקר שביצע את הקילומטראז'. דוגמא מהיום ב־08:30, רכבת סבידור מרכז, תדירות מוצהרת של פעם ב־8 דקות. ארבע מכונות קו 55 נוסעות להן בכיף יחד לכיוון מערב. הן כבר נמצאות כולן ברחוב ארלוזורוב אחרי נמיר. האוטובוס הבא בעוד 30 דקות כאשר הוא ועוד מכונה לידו נמצאים עדיין במסוף אלוף שדה.
&nbsp
עם בקרה תפעולית נאותה, כפי שמקובל בערים הגדולות בעולם, היו נקודות ויסות - למשל במסוף אלוף שדה ובגבעתיים. הבקר היה אומר לאוטובוס הראשון להמתין דקה. אלה שמאחוריו היו מרוקנים את הנוסעים שלהם ומעבירים אותם לרכב הראשון שהיה ממשיך מיד ואלה שאחריו היו יוצאים מאוחר יותר כדי לרווח את התדירות. או לחלופין היו מורידים את כולם מהאוטובוס הראשון והם היו עוברים לזה שמאחוריו. הראשון היה טס קדימה חמש-שש תחנות ללא נוסעים ומתחיל לאסוף משם.
&nbsp
קרדיט לתמונה: www.efobus.com
זה קורה במטרונית כל הזמן ושם יש בקרת תפעול.
 
תפעול באנצ'ינג

האם במטרונית עוצרים לשתיים-שלוש דקות כדי לרווח את השירות?
תפעול באנצ'ינג
יש שתי שיטות תפעול שונות שמשפיעות על נושא הבאנצ'ינג.

האחת היא יציאה לפי לו"ז קבוע ומפורסם מראש, ללא שום התחשבות במה שקורה באמצע הדרך. זו השיטה המקובלת גם בעולם בקווים בתדירות נמוכה, קווים ללא העדפה תשתיתית וכדומה. זה המצב לגבי כל הקווים בשיראל למעט קווי המטרונית.

המפעיל מחויב ללו"ז, אבל במידה והוא לא מצליח לעמוד בו יש לו אינטרס להוציא את הנסיעה באיחור כמה שיותר קטן, גם אם היא כבר דבוקה לנסיעה הבאה שתצא בזמן, כדי שלא יירשם לו קנס בגין "אי ביצוע נסיעה" אלא רק קנס בגין "איחור" (עד 20 דקות זה איחור).

זה עשוי להביא למצב של כמה אוטובוסים שיוצאים ביחד.
בדוגמה שהובאה של קו 55 במסוף סבידור, שנמצא ממש באמצע מסלול הקו, זה גם יכול לקרות כאשר הקווים יצאו בדיוק על הדקה לפי המרווח שנקבע. אבל קו אחד השיג את השני בדרך, בין אם בגלל השונות בין אופי הנההיגה בין הנגים שונים או בגלל סיבות שקשורות לתנועה בדרך או לצפיפות. בארץ כרגע אין שום הגדרה רישויית לתחנת ויסות וזה גם לא משנה הרבה כי היא לא עושה הרבה חוץ מלהעניש את הנוסעים שכבר על האוטובוס.

במטרונית נהוגה שיטה אחרת של headway. שבה המפעיל מחויב לתדירות שעתית גבוהה. הוא חייב להוציא את כל הנסיעות אבל הדקה המדויקת של היציאה לא מעניינת. כך לדוגמה בתדירות של כל 5 דקות, אם הוא לא הצליח והוציא נסיעה 7 דקות אחרי (איחור של שתי דקות, הוא צריך להוציא את הנסיעה הבאה 5 דקות אחר כך ולא 3 דקות אחר כך כדי לשמור על מרווח אחיד.
בנוסף יש במטרוניות מערכת שמיידעת את הנהג מה מצבו לעומת האוטובוס לפניו ונותנת לו להבין אם הוא צריך קצת למהר או קצת להאט כדי לשמור על מרווח.
זה אפשרי אך ורק בזכות מסלול ההעדפה. ולכן אפשרי אך ורק במטרונית. באוטובוס רגיל שעומד בפקק רגיל אין לנהג מה לעשות עם המידע שהוא צריך לנסוע מהר יותר או לאט יותר.

ועדיין גם במטרונית יש באנצ'ינג, בין אם בגלל חוסר מחויבות לשיטה הזו של הנהגים ובין אם בגלל שכנראה אי אפשר למנוע אותה לחלוטין גם באמצעות השיטה הזו. אוטובוס לא יכול הלאט למהירות זילה רק בגלל שהאוטובוס לפניו זוחל. כי הנוסעים שעליו נפגעים מאד מזה. השיטה הזו טובה להתאמות קטנות ולהפחתת תופעת הבאנצ'ינג, לא מעבר לכך.
 

alantan

New member
בשיטה הראשונה, בהחלט מקובל לעמוד בלו"ז גם בתחנות ביניים

תפעול באנצ'ינג
יש שתי שיטות תפעול שונות שמשפיעות על נושא הבאנצ'ינג.

האחת היא יציאה לפי לו"ז קבוע ומפורסם מראש, ללא שום התחשבות במה שקורה באמצע הדרך. זו השיטה המקובלת גם בעולם בקווים בתדירות נמוכה, קווים ללא העדפה תשתיתית וכדומה. זה המצב לגבי כל הקווים בשיראל למעט קווי המטרונית.

המפעיל מחויב ללו"ז, אבל במידה והוא לא מצליח לעמוד בו יש לו אינטרס להוציא את הנסיעה באיחור כמה שיותר קטן, גם אם היא כבר דבוקה לנסיעה הבאה שתצא בזמן, כדי שלא יירשם לו קנס בגין "אי ביצוע נסיעה" אלא רק קנס בגין "איחור" (עד 20 דקות זה איחור).

זה עשוי להביא למצב של כמה אוטובוסים שיוצאים ביחד.
בדוגמה שהובאה של קו 55 במסוף סבידור, שנמצא ממש באמצע מסלול הקו, זה גם יכול לקרות כאשר הקווים יצאו בדיוק על הדקה לפי המרווח שנקבע. אבל קו אחד השיג את השני בדרך, בין אם בגלל השונות בין אופי הנההיגה בין הנגים שונים או בגלל סיבות שקשורות לתנועה בדרך או לצפיפות. בארץ כרגע אין שום הגדרה רישויית לתחנת ויסות וזה גם לא משנה הרבה כי היא לא עושה הרבה חוץ מלהעניש את הנוסעים שכבר על האוטובוס.

במטרונית נהוגה שיטה אחרת של headway. שבה המפעיל מחויב לתדירות שעתית גבוהה. הוא חייב להוציא את כל הנסיעות אבל הדקה המדויקת של היציאה לא מעניינת. כך לדוגמה בתדירות של כל 5 דקות, אם הוא לא הצליח והוציא נסיעה 7 דקות אחרי (איחור של שתי דקות, הוא צריך להוציא את הנסיעה הבאה 5 דקות אחר כך ולא 3 דקות אחר כך כדי לשמור על מרווח אחיד.
בנוסף יש במטרוניות מערכת שמיידעת את הנהג מה מצבו לעומת האוטובוס לפניו ונותנת לו להבין אם הוא צריך קצת למהר או קצת להאט כדי לשמור על מרווח.
זה אפשרי אך ורק בזכות מסלול ההעדפה. ולכן אפשרי אך ורק במטרונית. באוטובוס רגיל שעומד בפקק רגיל אין לנהג מה לעשות עם המידע שהוא צריך לנסוע מהר יותר או לאט יותר.

ועדיין גם במטרונית יש באנצ'ינג, בין אם בגלל חוסר מחויבות לשיטה הזו של הנהגים ובין אם בגלל שכנראה אי אפשר למנוע אותה לחלוטין גם באמצעות השיטה הזו. אוטובוס לא יכול הלאט למהירות זילה רק בגלל שהאוטובוס לפניו זוחל. כי הנוסעים שעליו נפגעים מאד מזה. השיטה הזו טובה להתאמות קטנות ולהפחתת תופעת הבאנצ'ינג, לא מעבר לכך.
בשיטה הראשונה, בהחלט מקובל לעמוד בלו"ז גם בתחנות ביניים
בלוזאן בשווייץ או בלונדון למשל, יש לכל נסיעה לו"ז קבוע מראש, לא רק בתחנת המוצא, והאוטובוס צריך להגיע לתחנות ביניים בזמן קבוע. כל 4-3 תחנות היא תחנת ויסות ואם האוטובוס מקדים את הגעתו, הוא ממתין שם כמו טטלה. מדובר גם בקווים עם תדירות של פעם ב־10 דקות.
&nbsp
הסיבה היא שאם הוא יקדים, אז הנוסעים באוטובוס שמאחוריו ייענשו כי הם יאספו את כל השאריות שהיו אמורות להיות באוטובוס שהקדים. אז נכון שהנוסעים באוטובוס הראשון לא "מרוויחים" נסיעה קצרה יותר מהרגיל, אבל הם גם אינם סובלים - אם הנסיעה אמורה להימשך 20 דקות, היא נמשכת 20 דקות ולא 15 דקות. זה לא בדיוק עונש.
 
להבנתי גם בירושלים בתחנות של הרכבת הקלה יש ויסות כזה..

בשיטה הראשונה, בהחלט מקובל לעמוד בלו"ז גם בתחנות ביניים
בלוזאן בשווייץ או בלונדון למשל, יש לכל נסיעה לו"ז קבוע מראש, לא רק בתחנת המוצא, והאוטובוס צריך להגיע לתחנות ביניים בזמן קבוע. כל 4-3 תחנות היא תחנת ויסות ואם האוטובוס מקדים את הגעתו, הוא ממתין שם כמו טטלה. מדובר גם בקווים עם תדירות של פעם ב־10 דקות.
&nbsp
הסיבה היא שאם הוא יקדים, אז הנוסעים באוטובוס שמאחוריו ייענשו כי הם יאספו את כל השאריות שהיו אמורות להיות באוטובוס שהקדים. אז נכון שהנוסעים באוטובוס הראשון לא "מרוויחים" נסיעה קצרה יותר מהרגיל, אבל הם גם אינם סובלים - אם הנסיעה אמורה להימשך 20 דקות, היא נמשכת 20 דקות ולא 15 דקות. זה לא בדיוק עונש.
להבנתי גם בירושלים בתחנות של הרכבת הקלה יש ויסות כזה..
אם האוטובוס מקדים הוא מחכה בתחנה.. יש ממש סמן אלקטרוני על גבי התחנה
 

amit1270

New member
מטרת הסימון בתחנות הרק"ל בירושלים היא ליידע את הנהג על רכבת

להבנתי גם בירושלים בתחנות של הרכבת הקלה יש ויסות כזה..
אם האוטובוס מקדים הוא מחכה בתחנה.. יש ממש סמן אלקטרוני על גבי התחנה
מטרת הסימון בתחנות הרק"ל בירושלים היא ליידע את הנהג על רכבת
מתקרבת (שלא ייצא לפני שהנוסעים מגיעים) ולא ויסות הלו"ז של האוטובוסים.
 
אני לא מסכים איתך שאין מה לעשות עם זה באוטובוס רגיל

תפעול באנצ'ינג
יש שתי שיטות תפעול שונות שמשפיעות על נושא הבאנצ'ינג.

האחת היא יציאה לפי לו"ז קבוע ומפורסם מראש, ללא שום התחשבות במה שקורה באמצע הדרך. זו השיטה המקובלת גם בעולם בקווים בתדירות נמוכה, קווים ללא העדפה תשתיתית וכדומה. זה המצב לגבי כל הקווים בשיראל למעט קווי המטרונית.

המפעיל מחויב ללו"ז, אבל במידה והוא לא מצליח לעמוד בו יש לו אינטרס להוציא את הנסיעה באיחור כמה שיותר קטן, גם אם היא כבר דבוקה לנסיעה הבאה שתצא בזמן, כדי שלא יירשם לו קנס בגין "אי ביצוע נסיעה" אלא רק קנס בגין "איחור" (עד 20 דקות זה איחור).

זה עשוי להביא למצב של כמה אוטובוסים שיוצאים ביחד.
בדוגמה שהובאה של קו 55 במסוף סבידור, שנמצא ממש באמצע מסלול הקו, זה גם יכול לקרות כאשר הקווים יצאו בדיוק על הדקה לפי המרווח שנקבע. אבל קו אחד השיג את השני בדרך, בין אם בגלל השונות בין אופי הנההיגה בין הנגים שונים או בגלל סיבות שקשורות לתנועה בדרך או לצפיפות. בארץ כרגע אין שום הגדרה רישויית לתחנת ויסות וזה גם לא משנה הרבה כי היא לא עושה הרבה חוץ מלהעניש את הנוסעים שכבר על האוטובוס.

במטרונית נהוגה שיטה אחרת של headway. שבה המפעיל מחויב לתדירות שעתית גבוהה. הוא חייב להוציא את כל הנסיעות אבל הדקה המדויקת של היציאה לא מעניינת. כך לדוגמה בתדירות של כל 5 דקות, אם הוא לא הצליח והוציא נסיעה 7 דקות אחרי (איחור של שתי דקות, הוא צריך להוציא את הנסיעה הבאה 5 דקות אחר כך ולא 3 דקות אחר כך כדי לשמור על מרווח אחיד.
בנוסף יש במטרוניות מערכת שמיידעת את הנהג מה מצבו לעומת האוטובוס לפניו ונותנת לו להבין אם הוא צריך קצת למהר או קצת להאט כדי לשמור על מרווח.
זה אפשרי אך ורק בזכות מסלול ההעדפה. ולכן אפשרי אך ורק במטרונית. באוטובוס רגיל שעומד בפקק רגיל אין לנהג מה לעשות עם המידע שהוא צריך לנסוע מהר יותר או לאט יותר.

ועדיין גם במטרונית יש באנצ'ינג, בין אם בגלל חוסר מחויבות לשיטה הזו של הנהגים ובין אם בגלל שכנראה אי אפשר למנוע אותה לחלוטין גם באמצעות השיטה הזו. אוטובוס לא יכול הלאט למהירות זילה רק בגלל שהאוטובוס לפניו זוחל. כי הנוסעים שעליו נפגעים מאד מזה. השיטה הזו טובה להתאמות קטנות ולהפחתת תופעת הבאנצ'ינג, לא מעבר לכך.
אני לא מסכים איתך שאין מה לעשות עם זה באוטובוס רגיל
הנהג יכול לחבור לנהג אחר שנמצא איתו באותה התחנה להעביר נוסעים אליו ולהמתין גם 8 דקות בתחנה הנוכחית ורק אז להמשיך בנסיעה.
אין חובה למסלול נפרד.
זה יכול לעבוד מעולה במיוחד בקווים שהתדירות שלהם נמוכה.
 

alantan

New member


אני לא מסכים איתך שאין מה לעשות עם זה באוטובוס רגיל
הנהג יכול לחבור לנהג אחר שנמצא איתו באותה התחנה להעביר נוסעים אליו ולהמתין גם 8 דקות בתחנה הנוכחית ורק אז להמשיך בנסיעה.
אין חובה למסלול נפרד.
זה יכול לעבוד מעולה במיוחד בקווים שהתדירות שלהם נמוכה.
 
מצב
הנושא נעול.
למעלה